За предстояща криза на пазара на имоти предупреди главният архитект на София Здравко Здравков на дискусията "Property, идеи и инвестиции", организирана от списание ".BG" и "24 часа". Форумът събра главните архитекти на големите градове в България и инвеститори.

"2019-2020 нищо чудно да говорим пак за стагнация на пазара. Надявам се сривът да не е голям, но ще има успокояване на пазара", каза Здравков при откриването на форума в хотел "Маринела".

В момента дори цените в комплекси като "Дружба" и "Овча купел" гонят 1000 евро на квардатен метър заради развитието на метрото в тези квартали. Именно подземната железница обаче привлича инвеститорите, отбеляза арх. Здравков. По думите му най-много визи за нови строежи в момента се издават именно в "Овча купел", докъдето ще стигне строящият се в момента трети лъч на метрото.

"От 2015 г. имаме един ръст на строителството, защото само София, Бургас, Пловдив и Варна запазиха устойчивост на цените", отбеляза още арх. Здравков.

"Към 2050 г. населението в Европа ще намалее с 15%. Населението в България също трайно ще намалява. От 7 млн. население на България в момента 1,3 млн. живеят трайно в София. И въпреки намаляването на населението в страната хората ще продължат да се придвижват към София и 1/4 от него ще живее в столицата", заяви главният архитект на столицата. Тези данни са от проучване, което той е поръчал, за да може да планира развитието на града.

"Инвеститорите си взеха поука от предната криза. Увеличаването на изискванията за енергийна ефективност, за общите части, за гаражите увеличава качеството на строителния продукт. Разчитам на бизнеса да гледа в по-далечен период, а не следващите 2-3 години да се надяват да продадат всичко", заяви арх. Здравков.

"В София спазваме тенденцията в Европа за едно домакинство-един човек. Което кара инвеститорите да се съсредоточават в градските части", допълни той.

Градът трябва да се развива като териториите стават мултифункционални, за да се намалят придвижванията от дома до работата, постави като цел арх. Здравков.

"Правилната инвестиция не може да се осъществи без развитието на градския транспорт. Започваме с анализ на липсващите функции в определинет територии. Целта е придвижванията в града да намалеят. Нужни са мултифункционални комплекси, в които да има офис площи, места за живеене, така че поне единият от родителите да се придвижва в рамките на комплекса. Ежедневните придвижвания са проблем и предизвикват огромен паразитен трафик. Градът е строен на принципа на град-спалня. Заради това е нужно създаване на микс от функции на отделните територии", заяви главният архитект.