В справка на МЗХГ са отразени подробно постъпилите досега предложения от обществените консултации на проектонаредбата за изменение и допълнение на наредба 20 от 2015 г. за прилагане на подмярка 4.2 от ПРСР 2014-2020 г. Тя ще бъде отворена през ноември тази година.

Входирани са десетки предложения от фирми, предприятия и консултанти, в които се настоява за изясняване, доуточняване и прецизиране на текстове от проекта на наредбата.

От справката става ясно защо по-голямата част от тях не се приемат и с какви мотиви. Стават ясни и още много неща за потенциалните кандидати, които ще им бъдат от полза.

Например, при един от най-обсъжданите моменти за оценяване на експорта, се обяснява, че съотношението приходи от износ или вътрешнообщностни доставки на произведени или преработени селскостопански продукти спрямо общите приходи на кандидата за последните 3 г. ще се изчислява средноаритметично общо за трите години.

Ще се изисква предоставяне на

счетоводни документи, доказващи реализиран износ

и/или вътрешнообщностни доставки от кандидати, които заявяват този приоритет.

Понятието "къси вериги на доставки" е вече дефинирано в Закона за подпомагане на земеделските производители, затова не се налага прецизирането му.

Понятията "непреодолима сила или извънредни обстоятелства", "преработка на селскостопански продукти", "маркетинг на продукти" и "биомаса" са дефинирани също в допълнителната разпоредба и не се налагат допълнителни разяснения.

Терминът "енергоспестяващи технологии" се използва в критериите за подбор и е определен в в приложение към съответния критерии. А относно термина "мобилни преработвателни съоръжения" - той ще бъде дефиниран в допълнителните разпоредби.

Според експертите от МЗХГ не се налага изрично да се посочва и кога са допустими за кандидатстване групи или организации на производители, защото в текста на подмярката е казано, че трябва да са признати от министъра на земеделието, храните и горите - по реда на наредба № 11 от 15.05.2007 г. и наредба № 12 от 05.05.2015 г.

По повод въпроси, които засягат прилагането и на технологичен проект към общия проект, е обяснено, че това трябва да става дори и когато се кандидатства само за закупуване на технологично оборудване.

Неясноти с планирания краен срок за изпълнение на инвестицията няма, личи от отговора на министерството. Срокът ще се определя по преценка на кандидата, като е достатъчно да бъдат посочени месец и година. Т.е. крайният срок за изпълнение на инвестициите, предмет на проекта, е отначало индикативен. В последствие обаче ще се определя в административния договор.

От МЗХГ уверяват, че от списъка с изискуеми документи са премахнати всички, които са публични или за които е осигурена възможност да се предоставят по служебен път на Разплащателната агенция.