Правата на плащане – бъдещето на директните плащания в ЕС

15 юни 2017
Агробизнес
0
11025
 

Светлана Боянова,

председател на Института за агростратегии и иновации

Според разпоредбата на чл.36, ал.1 от Регламент 1307/2013 г. (т.н. Регламент за директните плащания) държавите-членки могат да продължат да прилагат схемата за единно плащане на площ (СЕПП) най-късно до 31 декември 2020 г. Това означава, че ако в предстоящата инициатива по „опростяване” на Общата селскостопанска политика след 2020 г. не бъде направено предложение за удължаване на срока на прилагане на СЕПП, то след едва три кампании по директните плащания

България ще трябва да въведе

схемата за основно плащане,

което се базира на права на плащане.

Преди да започнат да се търсят отговорите на въпросите „Дали ще има удължаване на СЕПП?”, „Искаме ли удължаване на СЕПП?” и други с подобен характер, трябва да можем да си отговорим на въпроси като „Какво е схема за основно плащане?” и „По какво се различава схемата за основно плащане от СЕПП?”. Важно е да се отбележи, че целта на настоящия материал не е да коментира разликите в размера на подпомагане, както и основанията за това. Причината е, че в дългосрочен план, чрез външната конвергенция трябва да се постигне максимално сближаване в нивата на подпомагане в ЕС.

Какво представлява схемата за основно плащане?

Тя беше въведена през 2013 г. с последната реформа на Общата селскостопанска политика (ОСП) и замени въведената през 2003 г. Схема на единно плащане (СЕП). Схемата за основно плащане по своята същност представлява едно базово плащане, върху което се наслагват останалите схеми и мерки за подпомагане, част от директните плащания в ЕС. Основната цел на тази схема е да подпомогне процеса на вътрешно и външно сближаване на стойностите на правата на плащане. Подобно на СЕП, схемата за основно плащане се базира на права на плащане, които се активират на база допустими за подпомагане хектари и е напълно необвързана с производството.

Според разпоредбите на Регламент 1307/2013 г. схемата за основно плащане е задължителна за прилагане от всички държави-членки. Като изключение от това правило, и то за определен период от време (до 31.12.2020 г.), на държавите-членки, които през 2014 г. са прилагали СЕПП, се дава право да продължат да прилагат тази схема на подпомагане. Мотивът за това е, че те имат нужда от време за да могат да преминат от едната система на подпомагане към другата. Към момента следните държави-членки са избрали да прилагат СЕПП до 2020 г.: България, Естония, Кипър, Литва, Латвия, Полша, Румъния, Словакия, Унгария и Чехия. Всички останали 18 държави-членки прилагат система за подпомагане, базирана на права на плащане.

Право на подпомагане по схемата за основно плащане имат земеделски производители, активни фермери, които притежават права на плащане и са ги активирали. Това активиране става на база Регламент 1307/2013 г. като активираните права на плащане дават право на годишно плащане на определените в тях суми. Освен в случаите на непреодолима сила или извънредни обстоятелства, броят на правата на плащане, разпределени за отделните земеделски стопани през 2015 г., е равен на броя на отговарящите на условията за подпомагане хектари, които земеделският стопанин декларира в заявлението си за подпомагане.

Важно е да се отбележи, че правата на плащане по СЕП изтекоха на 31.12.2014 г., като за целта през 2015 г. държавите-членки създадоха нови права на плащане по новата Схема за основно плащане. Разбира се подобно на СЕПП, Регламента даде възможност на някои държави-членки да продължат до 2020 г. да прилагат СЕП. Към момента това са Дания, Обединеното кралство, Финландия и Швеция.

Съгласно действащото законодателство съществуват само три начина, по които един фермер може да се сдобие с права на плащане, а именно:

1. посредством първоначалното им разпределение, което е направено с тяхното създаване през 2015 г.;

2. чрез придобиването им от Националния резерв от права на плащане;
3. чрез прехвърляне.

На основание разпоредбите на Регламент 1307/2013 г. при първоначалното разпределение на правата на плащане, правата се разпределят на земеделски производители, които през 2015 г. са били допустими за подпомагане по схемата за директни плащания и са подали заявление за подпомагане, и които през 2013 г. са имали право да получат плащания по смисъла на Регламент 73/2009 г. Като изключение от това правило, през 2015 г. държавите-членки са имали право да разпределят права на плащане на земеделски производители, които са допустими за подпомагане, подали са заявление за подпомагане, не са получавали директни плащания през 2013 г. в държави-членки, които са прилагали СЕПП, но са притежавали само земеделска площ, която към 30 юни 2003 г. не е била в добро земеделско състояние, както се предвижда в член 124, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 73/2009.

На основание Регламент 1307/2013 г. всяка държава-членка създава национален и/или регионален резерв. За тази цел през първата година на прилагане на схемата за основно плащане държавите-членки извършват линейно процентно намаление на тавана на схемата за основно плащане на национално равнище. По този начин се създава един т.нар. „буфер от права“, чрез който държавата-членка може при нужда да разпределя правата на плащане на земеделски стопани, с цел да предотвратят изоставянето на земя, включително в райони, които са обект на програми за преструктуриране или за развитие във връзка с форма на публична интервенция, да разпределя правата на плащане на земеделски стопани, с цел да ги компенсират за специфични неблагоприятни условия; да разпределя права на плащане на земеделски стопани, на които не са разпределени права на плащане, поради непреодолима сила или извънредни обстоятелства. При всички случаи обаче права от националния и/или регионалния резерв се разпределят приоритетно на млади земеделски стопани и на земеделски стопани, които започват своята селскостопанска дейност.

На основание Регламент 1307/2013 г. земеделски производител, който притежава права на плащане, може да ги прехвърли на друг активен фермер, като прехвърлянето на правата не е обвързано с прехвърлянето на съответната земеделска земя.

По какво се различава схемата за основно плащане от СЕПП?

При първото „голямо” разрастване на ЕС през 2004 г., когато се присъединиха държавите-членки от т.нар. Източен блок, поради наличието на ограничен административен капацитет и липса на исторически данни, на база на които да бъдат формирани права на плащане по въведената през 2003 г. Схема за единно плащане, се взема решение да бъде въведена Схемата за единно плащане на площ. Тази схема предвижда въвеждане на фиксирано плащане на единица площ, необвързано с производството, което замества почти всички плащания, отпускани в по-старите държави-членки.

Реално погледнато, при схемата за основно плащане, активният фермер получава субсидия на едно право на плащане, което произлиза от един допустим хектар, докато при СЕПП същият получава субсидия на един допустим хектар. Така на пръв поглед единствената разлика в принципа на подпомагане се явява правото на плащане, като междинен елемент. Причината за въвеждането на този междинен елемент е в подписаното през 1994 г. Споразумение на Световната търговска организация за селското стопанство. Съгласно това споразумение се предвижда диференцирано намаление на размера на подкрепата, в зависимост от естеството на помощите, класифицирани в три различни „кутии“ според тяхното възможно влияние върху пазарите на селскостопански продукти.

В конкретния случай директните плащания, които се предоставят от ЕС, попадат в т.нар. „Зелена кутия”, в която попадат всички помощи, съвместими с нормите на Световната търговска организация (СТО). Особеното в случая е, че тези помощи трябва да са напълно необвързани с производството. Ето защо ЕК въвежда едно междинно основание за плащане, съгласно което формално плащането е на право, а не директно на допустим хектар, който допустим хектар може да се счита за средство за производство и респективно да постави под съмнение мярката. Тук трябва да се отбележи, че за целите на реципрочността ЕК е нотифицирала и СЕПП като мярка, съвместима със „Зелената кутия” на СТО. Въпреки това, през определен етап от време, при преразглеждане на Споразумението темата за съвместимостта на мерките в „Зелената кутия” периодично се засяга.

Освен посоченото по-горе, основната разлика между двете схеми – схема за основно плащане и СЕПП е, че при преминаване към схема за основно плащане държавата-членка ще бъде задължена да фиксира броя на допустимите за подпомагане хектари към датата на първоначално създаване и разпределение на правата на плащане. Изключение ще има единствено при създаване на националните, съответно регионалните, резерви от права на плащане. Всички други различия ще бъдат производни на тази основна разлика.

Последиците

Много могат да бъдат въпросите от тук нататък. Най-лесно за българската администрация е в следващите месеци да настоява за поредното удължаване на срока на прилагане на СЕПП. Какъв обаче ще бъде икономическият ефект от запазването на СЕПП и в следващия програмен период? Това по какъв начин ще се отрази на конкурентоспособността на българския фермер и на българското земеделие като цяло?

Ако в крайна сметка СЕПП се окаже една преходна мярка, къде е добавената стойност за Р България да продължи да я прилага до самия й край? Всички тези въпроси обуславят необходимостта от изготвяне на един цялостен анализ, който да подпомогне дебата между бранша и администрацията, за да може Р България да формира единна национална позиция. Само по този начин можем да се надяваме на една бъдеща ОСП след 2020 г., която да отговаря едновременно на нуждите и на бранша, и на администрацията.

*Име:
* E-Mail:
* Код:
Въведете кода от картинката
* Коментар:
Още от Агробизнес
297
0

Пшеницата от Обединеното кралство може да бъде доставена на Куба, ако бъдат изпълнени взаимните интереси и условия между двете страни. Делегацията на Британския съвет за развитие на земеделието и

3807
0

Министър Порожанов се срещна с протестиращите стопани в Карловско Министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов се срещна в Карлово с розопроизводителите и кметовете на населените

1557
0

Финландските еколози искат да убедят американския президент, че заплахата от глобалното затопляне съществува Те са рeшили по оригинален начин да привлекат вниманието на президента на САЩ Доналд

3591
0

От 18 май са отворени два приема на проекти по Програмата за морско дело и рибарство на обща стойност 4.5 млн. лв. Единият е за малки проекти по мярка 2.

1845
0

Средната изкупна цена на слънчогледа се покачва с 0,7%на седмична база, а тази на царевицата се понижава с 0,4%, съобщават от земеделското министерство /МЗХ/. Пшеницата (хлебна - 282 лв.

Още от Фермер
3141
0

Мана и алтернария са най-опасните болести Ранните домати, които вече са засадени в градината, се нападат от опасни болести, срещу които ако не се вземат мерки, могат да провалят добивите.

909
0

През последните две години английският свиневъден сектор е намалил с 50% използваните във фермите антибиотици, съобщава Pork.ahdb.org.uk. От Селскостопанския съвет (AHDB) уточняват,

423
0

През втората половина на нощта облачността ще е разкъсана. На места сутринта в равнините и низините ще има ниска облачност или мъгла. След обяд и до полунощ отново ще се развива купеста и

252
0

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро, се понижи тази седмица с 2,16 на сто до 1,387 пункта, сочат данните на Държавната комисия по стоковите борси и

2592
0

Производството на мед в Русия е намаляло не по-малко от 50 пъти. И, може би, цялата  пчеларска общност трябва много ясно да разбере, че производството на мед и восък зависи не от научно-техническия

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Невидима е, но се появява, ако се повиши нивото на калций в кръвта Биомедицинска татуировка върху кожата предупреждава притежателя си, че е възможно да е болен от рак, в ранна фаза. Тя е изобретена от швейцарски учени и представлява подкожен имплант, който образува петна върху кожата, ако нивото на калций в кръвта се повиши.

Мъжът, който в петък бе задържан по обвинение за блудство с две малолетни деца в столично училище, остава за постоянно в ареста, е решил Софийският градски съд на заседание днес при закрити врата. За мярката съобщи пред журналисти адвокатът на обвиняемия, цитиран от БТА. Обвинението срещу мъжа е за престъпление по чл. 149, ал.

Електрическа китара, на която е свирил Боб Дилън, беше продадена за 495 000 долара на търг на "Джулиънс окшънс" в Ню Йорк, съобщи АФП. Китарата "Фендър телекастър" от 1965 г., е принадлежала на Роби Робъртсън, китарист на Боб Дилън. Използвали са я както Боб Дилън, така и Ерик Клептън и Джордж Харисън.

Отговор:Едногодишното дръвче се реже до 50-70 см над почвената повърхност. По този начин се провокира израстването на странични клони около централния клон на 30-60 см от повърхността. В първите години се...
youtube video
Към галерията с видеа