Добрите времена за зърнените гиганти свършват, опасяват се инвеститори

Алма Давидова

Глобалното пренасищане със зърно топи печалбите и поставя под въпрос перспективите на големите търговски компании.

Тази тенденция се потвърждава и от първата прогноза на USDA за световния зърнен баланс през 2017 - 2018 г. - юли - юни. Очаква се и нов рекорд в световните запаси от пшеница.

Промяна би могло да има само от някой агрометеорологичен шок, който да промени производството.

Но все повече анализатори си задават въпроса дали ниската печалба в последно време може не просто да означава пореден цикличен спад, а да показва фундаментални промени в отрасъла.

ADM наскоро съобщи на инвеститорите, че очакваният доход от влагането на капитала е ключов показател за ефективността. Той е спаднал с цял процентен пункт - до прогнозата от 9% годишна норма на печалба.

От Bunge съобщават за 82 на сто спад в печалбата през първото тримесечие и понижават прогнозата за печалба на своето подразделение, търгуващо със зърно и маслодайни. Намален е и бюджетът за капитални разходи за 2017 г. с $50 млн. - това е около 7%.

Наплашените инвестори сринаха акциите и на White Plains - Ню-йоркското подразделение на Bunge - с повече от 11%.

Това е най-резкият спад за 15 месеца. Ден по-рано акциите на ADM показаха най-големият спад за 8 години - с 8,9% до $41,67 за акция.

Сорен Шрьодер, изпълнителен директор на Bunge, съобщи пред агенция Reuters, че мрачните перспективи са така непостоянни, както и времето

Всичко, което ни е нужно за промяна на ситуацията са 3 седмици топло и сухо време в Средния Запад през юли и август, и отново ще се появи дефицит на пазара, отбелязва Шрьодер.

Инвесторите обаче се опасяват, че добрите времена за зърнените гиганти като ABCD вече няма да се върнат. Това е групата, която освен ADM и Bunge, включва частната компания Cargill Inc и нидерландската Louis Dreyfus Corp.

И ABCD, доставяща царевица, соя и други култури от регионите с излишъци в тези с дефицит, в последно време доста трудно получава печалба от своите основни бизнеси.

При това изобилие на зърно в целия свят големите търговски компании са с все по-малко возможности за печалба

Зърнените пазари както е известно са циклични. Но наблюдатели отбелязват, че някои от тези промени са повече от постоянни.

Фермерите са инвестирали значителни средства в нови зърнохранилища и стават по-малко зависими от елеваторите, управлявани от търговските компании. А интернет им предоставя достатъчно информация, която помага да се ориентират на пазара и без посредници.

Майк Боланд, професор по икономика на селското стопанство в Университета на Минесота, коментира, че фермерите все по-често прескачат посредниците и продават направо на заводите за производство на етанол и на други крайни потребители.

ADM, Bunge и други компании се разкъсват между фермерите, които не искат да продават зърно на по-ниски цени, и крайните купувачи - например продоволствените компании, които търсят изгодни сделки в условията на глобално свръхпредлагане.

Това отбелязва Гари Блументал, изпълнителен директор на селскостопанската консултантска компания World Perspectives.

Подразделението за агроуслуги на ADM съобщава и за своята поредна загуба в сферата на международната търговия със зърно.

Не можем на този фон да не си зададем въпроса не се ли сблъсква отрасълът на агроуслугите със структурни проблеми. Няма ли балансът на силите да се наклони в полза на фермерите, пита аналитизаторът на BMO Capital Markets, Кенет Заслоу.