* Какво е износването при един съвременен голям трактор, работил 3 500 моточаса? l Уникален поглед във вътрешността на AXION 920 * За прецизното тестуване е използван модел Axion 920 CMATIC на Claas

Карстен Шранц

traction-magazin

немско издание

Покупката на употребявана машина е въпрос на доверие. Утвърдената отдавна практика при употребяваните автомобили вече важи и за селскостопанския сектор: малко употребявани машини се проверяват според строгите изисквания на производителя, преди да бъдат сертифицирани и предложени за продажба на клиенти, които търсят добро съотношение цена - качество. Но какво всъщност представляват тези проверки? Какво е необходимо да се провери и какво не? И изобщо: как изглежда износването при един съвременен голям трактор?

За да отговорим на тези въпроси, заедно с експерти на CLAAS и техните партньори от ZF, FTP и Gima избрахме един AXION 920 и го обърнахме "с хастара наопаки". Той е работил с двигател FPT Cursor 9, 6-цилиндров редови агрегат с работен обем 8,7 литра, номинална мощност 232 kW (315 к.с.) при 2 100 об./мин., резервоар за гориво с обем 700 литра. Снабден е с трансмисия ZF Eccom 3.0, безстепенна, максимална скорост на движение 50 км/ч. Навесната система има максимална товароподемност на задния навес 10,9 т. и максимална товароподемност на предния навес 6,5 т. Има дължина 5,60 м, ширина 2,70 м, височина 3,40 м, колесна база 3,10 м, собствено тегло 12,8 т, допустимо общо тегло 18 т.

Въпреки, че този AXION, със своите 3 500 моточаса работа щеше да отпадне от новата програма за сертифициране на малко употребявани машини First Claas Plus, ние базирахме нашата статия стрес-тест на същите точки за проверка, за да покажем как изглежда износването отвътре при модерните трактори. Фирма CLAAS ни предостави уникалната възможност да откараме един AXION 920 от полето направо в сервиза, за да го разглобим напълно, без да се налага след това да го сглобяваме отново. Това ни даде възможност за детайлен поглед върху естеството на износване на двигател, трансмисия, хидравлична система и задвижващи мостове.

Доказано качество

CLAAS гарантира за своите работили вече машини "надеждна работа, съответстваща на надеждността на нова машина". Това е амбициозно твърдение, но програмата за сертифициране е строга: списъкът с проверки при тракторите е съставен от 210 точки. При комбайните има приблизително 200 допълнителни точки. Проверките не могат да бъдат осъществени където и да е, тъй като се налага извършване на подробни измервания на мощност и налягане, както на двигателя и трансмисията, така и на цялата хидравлична система. Този процес обикновено отнема около осем часа, в зависимост от конкретно изпитваната машина, но това време може да се увеличи значително, ако се наложи да бъдат подменяни части.

Сертифицирането се извършва в избрани центрове на CLAAS за употребявани машини (GMZ) в Германия, Франция и Великобритания като стандартите навсякъде са еднакви. Проверките се извършват от служители на центровете, заедно със сервизни техници на CLAAS. При проверка на принципа "четири очи виждат по-добре от две" има по-малък шанс да се пропусне някое отклонение.

За да бъдат избрани дадени машини сред други, те трябва да отговарят на определени изисквания. Едно от тях е наличието на безупречно попълнена сервизна книжка, която отразява пълната история на обслужване. Тракторът не трябва да е на повече от три години, а работните му часове трябва да са максимум 2 000. Следват над 210 технически проверки и изследване на маслото. Ако дори едно отклонение не може да се поправи, машината отпада директно от програмата за сертифициране.

Има и точки, които не могат да се проверят, така че първоначално се извършва просто оценка на основните външни структурни компоненти. Допълнително, чрез ендоскоп се проверяват и някои от вътрешните елементи на двигателя. Внимателно структурираните процедури за проверка осигуряват прецизни и точни данни за функционирането на основните възли. Със сигурност бе предизвикателство да се разработи система, съчетаваща интензивна проверка с оправдано количество работа: теоретично, всичко може да бъде проверено.

Но все пак и количеството положен труд трябва да бъде оправдано. Ясно е и това, че изпитаното качество струва пари: сертифицираните по програма First Claas Plus машини не са от най-евтините на пазара.

Промяна в износването

През последните години селскостопанската техника претърпя огромно развитие. Важни компоненти като задвижвания и системи за управление днес имат значително променено устройство и конструкция, различни от преди 20 години - двойни съединители, хидростати, пневматично окачване, BUS-системи - преди няколко години дори не бяхме чували за тях. Съответно, критериите за оценка трябва също да се актуализират, за да може да се прецени състоянието на дадена употребявана машина.

Някога, за да се направи оценка на състоянието на съединителя, педалът му бавно се отпускаше при дръпната ръчна спирачка, за да се усети кога сработва, т.е. каква е степента на износването му. Днес можем да се сбогуваме с такъв прост метод за изпитване. За да определи обективно състоянието на една безстепенна трансмисия с разделяне потока на мощност и каква в действителност е степента на износване на множеството съединители в нея, днес фермерът трябва да извърши пробно шофиране, разполагайки с измервателни средства захранвани от батерии и преносим компютър.

Поглед във вътрешността

Нашият кандидат за тест не е бил щаден: с 3500 мото-часа на брояча, тракторът до последно бе работил на опитните полета на CLAAS, където е бил експлоатиран здраво. Във Франция, веднага след производството му, той бе навъртял 400 часа по време на тестове за натоварване в Центъра за изследване и разработки в Транже. През половината от останалия си живот, около 1 500 часа, тракторът е работил в каменоломна. Амбициозното копаене е изисквало достатъчно теглителна сила. Следващите 1 500 часа нашият 920 бе използван при немски и френски предприемачи за тежка почвообработка и наторяване с течен тор. Последната дейност на AXION е била обработка на силажна царевица в Германия.

След разглобяването на машината, искаме да сравним различни части от нея с нови, току-що слезли от конвейера, за да добием представа за механичното износване. Някои компоненти трябва да бъдат подложени на измерване, а на други искаме да направим механични тестове и тестове за проверка на налягане. Доведохме на борда и представители на производителите на съответните компоненти. Така при нас имаме експерти от CLAAS, FPT, Gima и ZF, готови да коментират видимите следи от износване по компонентите. Те ще ни помогнат и с новите части за сравняване и измерване, за да получим реална оценка за износването на машината.

Самото разглобяване
Самото разглобяване
Част от екипа, участвал в разглобяването
Част от екипа, участвал в разглобяването
Започва разглобяването
Започва разглобяването