Продажбите на трактори и комбайни в България през 2016 г. са спаднали драстично, но това беше напълно очаквано и логично, няма драма

Ася Василева

Казват, че ако животът ти поднесе лимони, трябва да си направиш лимонада. 2016 година ще остави доста кисел вкус в устата на българските търговци със земеделска техника, защото им поднесе много лимони и то от най-зелените.

Признавам си, че не ми се искаше да пиша тези редове. Изобщо не ми е приятно да съобщавам, че продажбите на земеделска техника у нас, според официалната статистика, през 2016 г. са се сринали наполовина в сравнение с предходната година при комбайните и с около 30 на сто при тракторите. През миналата година у нас са продадени 1222 нови трактора и 115 зърнокомбайна.

Този факт, както и причините за него, бяха очаквани и известни на всички и едва ли има нужда да наливаме масло в огъня. Предупреждавали сме за това нееднократно, посочвали сме признаците за предстоящото свиване на търсенето отдавна, когато все още имаше смисъл и можеше да се реагира някак си.

Сега едва ли има смисъл да се повтаряме, а да злорадстваш не е интелигентно. Не случайно медийното пространство, което обикновено се надпреварва да публикува резултати от продажбите и лидерите веднага след като бъдат обявени, сега е потънало в мълчание. И с право - приносителите на лоши новини не ги обичат. Много ми се искаше и на мен да не ми се налага да пиша по въпроса. Но след като сме водещ вестник в областта на земеделието, няма как да отминем този факт.

За някакво успокоение мога да спомена, че ситуацията е такава не само в България. Току-що получих последните резултати от продажбите на техника в Германия през 2016 г. Общият е спад е 10,4 на сто.

Естествено, при по-големите фирми спадът се изразява в стотици и дори хиляди непроизведени и непродадени трактори и комбайни. Нормално у нас спадът е значително по-голям, като при някои брандове стига до 40-50 на сто. И това за жалост е при по-скъпите, но по-модерни и енергонаситени, машини.

Наблюдава се тенденция за по-голямо търсене на трактори от по-евтиния сегмент. Което е естествено във времена на ниски цени на агростоките. Няма съмнение, че тези цифри, ще бъдат променени, когато се реализират проектите по мярка 4.1. Но фактът е, че в момента земеделието е в криза, която се отразява не само в продажбите на земеделска техника, но и както виждаме и при продажбите на пестициди.

От друга страна, повечето от българските търговци на техника у нас са се доказали като високопрофесионални и компетентни партньори на българските фермери. Те успяха навреме да реагират на признаците на приближаващата се криза и въпреки трудностите, изградиха модерни търговско-сервизни бази в цялата страна, където да обслужват машините. А сервизът е една стабилна и също печеливша дейност. Така че някакви особени сътресения при повечето дилъри едва ли се очакват.

А и световните производители на земеделска техника, въпреки намалелите печалби, едва ли ще пострадат значително. Пазарът на земеделска техника в необятните Русия и Украйна през 2016 година е нараснал със 70 на сто и в голяма степен компенсира спада на продажбите в Европа. Така че голяма драма няма, освен за българските земеделци, които все по-трудно ще могат да си позволяват нови машини на фона на спиращите европейски програми и падащите цени на зърното.

Но пък и техниката втора ръка не е за пренебрегване и е решение в трудни времена.

Истина е че пазарът на техника в България ще претърпи коренна промяна, когато вече няма да има подобно финасиране на земеделците от ЕС, след като приключат настоящите приеми. Ще се свие. Ще достигне нивата, които са възможни за търговия на територията на малка България. Но лично аз вярвам, че след като нещата се урегулират ще дойдат по-добри времена и повечето от коректните фирми ще успеят да направят лимоните на здравословна лимонада и да дочакат лошите тенденции да се обърнат. Срещу икономическата реалност не може да се рита. Но както се казва в една стара еврейска притча - няма да е все така!

Важно е да се помни обаче, че най-голямата грешка по време на криза е да си ограничиш рекламата в медиите.

Напротив - в трудни времена, тя трябва да се увеличава. Защото никой бизнес не е по-голям от рекламата си, а след 6 месеца липса на медийно присъствие, все едно те няма на пазара. Доказани факти от теорията на маркетинга, които се изучават на университетската скамейка и не подлежат на съмнение.