Производители на плодове и зеленчуци ще договарят директни доставки с търговската верига “Метро”

Алма Давидова

Програма, която ще улесни достъпа на българските фермери до търговската мрежа, представиха министърът на земеделието и храните Десислава Танева и главният изпълнителен директор на “Метро България”, Атила Йенисен.

Това е продължение на кампанията “Подкрепяме българското”, по време на която земеделските производители в страната повдигнаха въпроса за отношението на търговските вериги към фермерите.

Вместо да купуваме от два логистични центъра, ще купуваме продукция от местни региони, в които имаме магазини, обясни г-н Йенисен. Веригата има обекти в Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Плевен, Пловдив, Русе, София и Стара Загора.

“Метро” е глобална компания, но и местен играч, който се опитва да помага на клиентите си да бъдат успешни. Осигуряваме автентични български продукти, каза г-н. Йенисен.

“Ако розовият домат е важен за България, “Метро” ще се свърже с български университети, за да открият най-добрите сортове и семена, а след това и най-добрите стопани, които да го отгледат. Ще изместим прекупвачите, а клиентите ще имат по-добро качество.”

Чрез тези срещи в 9-те областни центъра на страната земеделските производители могат да видят перспективата, включително и да развият първичното си земеделско производство с надграждане като качество, опаковка и покриване на съответни сертификати за продажба в търговската верига, а и на други пазари, коментира Танева.

Подкрепата за сектор “плодове и зеленчуци”

На 7 декември изтича вторият прием по мярка 4.1. с целия остатъчен бюджет от 237 млн. евро.

Анализът на първия прием показва, че половината от този бюджет е за реализиране на проекти в сектор “Трайни насаждения и зеленчукопроизводство”.

Вторият основен стълб на подкрепа са държавните помощи. Те ще бъдат предоставени на тези земеделски стопани, които искат да покрият съответните сертификати за качество, обясни министърът в оставка.

Десислава Танева припомни и рекордните ръстове, които секторът отчита през последните две години: “За 2015 г. ръстът е 20% при плодовете и 18% при зеленчуците”. По думите ѝ, се отчита и ръст при производството на семена.

По данни на Института по зеленчукови култури “Марица” към Селскостопанската академия, за последната година съотношението на произвежданите семена от български сортове растения и чужди е 50 на 50, а преди две години е било 80 на 20, в полза на чуждите семена, добави още Танева.

Тя посочи, че тенденцията за следващата година е българските сортове да заемат по-голяма част от структурата на произвежданите семена

Най-голям интерес при заявките за семена е регистриран за българския домат “Розово сърце”, “Куртова капия” и други сортове български пипер.

За абсолютно всеки вид плод и зеленчук повече от половината от местното потребление се задоволява от местното производство, като процентите са различни. Например при краставиците - 70 %, при черешите - над 90%. Нито един вид плод или зеленчук, който се произвежда у насq не задоволява по-малко от 50%, твърди Танева.

Интересен е примерът при тиквите - за една година има ръст 210 пъти. От 69 хектара, които са се произвеждали преди 4 години, сега имаме 117 000 дка, а това няма как да не стресира пазара.

По отношение на срещите на МЗХ с други вериги магазини от търговската мрежа във връзка с разпространението на българска продукция Танева посочи, че няма краен срок.

“Ще се съсредоточим върху автентичните български продукти и семена, и ще им дадем нов живот и географско защитени наименования

ще започнем обучение на нашите служители и фермери. Важно е измерването и гарантирането на качеството. Това е нещо, по което ще работим заедно, поясни Атила Йенисен: Ние ще осигурим равни възможности за всички производители. От тях зависи дали ще решат да прилагат стандартите, дали ще бъдат отдадени да произвеждат по този висококачествен начин, добави той.

Главният изпълнителен директор на “Метро” отбеляза, че с помощта на МЗХ търговската верига вече разполага с база данни за местните производители, техните сдружения и асоциации.

Компанията подготвя асортимент от 128 български плодове и зеленчуци, които ще бъдат директно закупувани от местните производители. Тя ще осигурява транспорт, логистика и амбалаж на земеделците.

По думите му, тази програма ще даде възможност на производителите да имат постоянен устойчив бизнес, а тези, които са най-успешни, ще имат възможност да представят своите продукти на международната сцена.

Инициативата ще стартира през месец май 2017 г.

Търговската верига вече има договор с Института по зеленчукови култури “Марица” за възобновяване производството на български семена.

“България е надарена с невероятна природа. Ето защо ние ще разчитаме на автентични местни сортове, а не на хибридни семена, за да запазим плодородната българска почва", подчерта Атила Йенисен.