Машините на бранда наложиха иновационни методи за обработка на българските поля

Ася Василева

Немската фирма HORSCH е световнопризнато име на пазара на земеделска техника. Тя има внушителен дял на агропазара и получава традиционно получава награди за своите разработки от престижни международни форуми. Фирмата произвежда почвообработваща и сеитбена техника, но когато стане дума за Horsch не става дума просто за машини. Това е цяла философия на модерно печелившо земеделие, основано на нови технологии за почвообработка. Тази идея е ръководила германския фермер Михаел Хорш, когато преди 30 години започнал да приспособява и преработва наличната в стопанството му техника, за да отговаря на неговите виждания за земеделието. Тогава той изобщо не смятал да произвежда техника. Но идеите му били толкова новаторски и печеливши, че днес, само 30 години по-късно, фирмата вече е един от водещите производители на техника за безорно земеделие и има няколко завода в цял свят.
Фирма Horsch обаче има и един друг, силно респектиращ резултат. Днес почти 40 на сто от обработваемите площи в Германия се обработват без плуг, а площите, засети с пшеница без предварителна оран достигат 60 на сто. Когато създавал своята фирма през 1984 година Михаел Хорш, е изрекъл: "Никога няма да произвеждам плугове". Компанията е вярна на тези думи и до днес и е един от основателите на безорното земеделие в Европа.
От основаването си през 1984 година и досега HORSCH следва своя девиз и задача, формулирани пределно ясно от нейните собственици:„ Да бъде в услуга на хората и природата, създавайки иновативни и качествени машини за ориентирани към бъдещето фермери“.

През изтеклите повече от 30 години HORSCH е носител на множество награди на немски и международни форуми. Всички те са присъдени за иновации в областта на почвообработващата, сеитбена и растителнозащитна техника. Като потвърждение на това е и голямата награда, връчена на АГРИТЕХНИКА 2013 за „Епохален принос за развитие на земеделската техника“. HORSCH е сред първите, които произвеждат машини за безорна и Strip Till технологии, прави революция в управление на щангите при пръскачките и редица други иновации. Основен принцип, заложен при производството на всяка една машина е да бъде максимално ефективна, тоест с едно минаване да се извършват поне две операции, което да снижи разходите, намали сроковете за работа и с това да увеличи производителността. Съдейки по това, че машините на HORSCH са сред най-копираните на пазара, може смело да се нарече ПИОНЕР в областта.
През последните десетина години HORSCH бележи значителен ръст в своя годишен оборот. Причините са много, но най-съществените са качественото производството на „точната“ техника и отличното функциониране на връзката производител- търговец-клиент. Друга основна причина за този значителен ръст в оборота е и навлизането през последните 5 години на растителнозащитната техника в продуктовата гама – прикачните и самоходни пръскачки HORSCH LEEB.
Ето и накратко няколко по-съществени моменти от историята на HORSCH:
1984. Основаване на фирмата от Михаел и Валтер Хош
1984–1988. Производство на иновативна сееща техника /самоходна сеялка Exaktor, Drill Exaktor6/
1988. Навлизане в сектора на почвообработваща техинка
1993 . Начало на производството на двойнодискови сеялки
2003. Производство на първите сеялки PRONTO, навлизане в технологията Strip Till с Focus CS
2004. Навлизане в производството на сеялки за прецизна сеитба
2005-2007. Начало на производството на сеялките Sprinter, системата за торовнасяне по време на сеитба PPF , начало на производството на дискови брани
2011. Навлизане в сектора на растителнозащитна техника HORSCH LEEB – прикачни и самоходни пръскачки
2012 . „Машина на Годината“ – MAESTRO – нова сеялка за прецизна сеитба
За предстоящите международни изложения: EIMA,SIMA и AGRITECHNICA HORSCH активно работи върху нови проекти и усъвършенства започнати, които ще бъдат изненада!
За успеха на техниката на Horsch в България има голям принос и Петя Дайнова, представител на компанията у нас. Horsch е иноватор не само при производството, но и при реализацията на своята техника. Компанията знае, че във всяка страна трябва да предлага точните машини, подходящи за конкретните условия и да поддържа непрекъсната връзка с местните земеделци. Именно това е ролята на Петя Дайнова като представител на бранда у нас. Ето как обяснява тази стратегия тя:
„HORSCH отдавна е оценил, че за да произвежда „точните“ машини, трябва да знае изискванията на фермерите и то навсякъде, където ги реализира. Това става възможно, благодарение на екип от сътрудници /представители /, които живеят и работят в родината си, познават конюнктурата на пазара, почвените и климатични условия, големината и структурата на стопанствата, и най-вече клиентите и техните желания и проблеми. Те са свързващото звено в двете посоки между производител-търговец-клиент и обратно. Тяхната задача е условно казано да са „очите и ушите“ на HORSCH в съответната държава. Ролята им е да подпомагат пряко и косвено търговския процес, да подбират подходящата за региона техника, да презентират и налагат всички новости, да съобщават своевременно за проблеми и желания на клиентите, както и да планират ежегодното обемът на предлаганата техника. Имам честта да бъда една от тези сътрудници!“ и добавя:„ Избираме за България само машини, които са оптимално подходящи именно за българските условия. Мисля, че сме една от най-иновативните компании, тъй като нейните собственици Михаел и Филип Хорш са също фермери. Те имат собствени стопанства в различни държави, с разнообразни почвени и климатични условия и самите те се сблъскват с проблемите, познати на всички фермери. И знанията, които получават от практиката, те прилагат в машините, които създават ".
А фермерите в България все повече оценяват качествата на тази техника и купуват машини с марка Horsch. Един от доволните собственици на тези машини е Николай Димов, фирма АГРОЛЕС-ДИМОВ ЕООД от град Стефан Караджово, Ямболско. Той е закупил машини от почти пълната гама на Horsch и е първият в България, заложил на новата технология Strip Till и комбинираната сеялка Focus TD. Ето какво споделя той:
- Мисля, че в България все повече фермери възприемат новите технологии и иновациите. А когато фермерите видят резултатите, всеки иска да постигне това, което дава като възможност Horsch. Виждам, че много хора поемат в тази насока. Имам много колеги, които се интересуват и идват при мен да гледат. Особено на посевите на Focus при мен е панаир. И всички се възхищават. Резултатите говорят и това е най-важното. Машините се обслужват максимално бързо и дори специалисти от Германия идват лично на полето. Никога не съм имал проблеми в тази насока. Искам да подчертая и гаранционното обслужване на машините. То винаги е било перфектно.
Перфектното сервизиране и поддръжка на машините са възможни благодарение на отличната работа на дилъра на бранда за страната – търговищката фирма Агротрон-М. С упорит труд и висок професионализъм, нейните собственици – Мелиха Айретлик и Мехмед Юмеров, наложиха червените машини на Horsch на българските поля. Ето какво споделиха те за своята работа:
„Най-важното за нас са клиентите. И няма как да е иначе – 1 доволен клиент води трима нови. А ако не е доволен клиентът, то той се оплаква на 10 други. Така че и за нас това е приоритет – сервиз, обслужване. По време на кампания сме денонощно на разположение на клиентите си.
Фирма Агротрон-М е семейна фирма и това ни позволява на момента да реагираме при всякакви потребности или проблеми на нашите клиенти. Така се работи и с Horsch – бързо, експедитивно и ефективно. Има ли проблем, той се решава на момента. За това допринася и висококвалифицирания екип на фирмата, които вече наброява 80 души. Ние знаем, че за успеха на една фирма е важен всеки един нейн член- от пазача, през техника, до управителя. И точно в това инвестираме – добър сервиз и отличен екип. В наши дни е лесно да търгуваш, може да го правиш дори и по Интернет. Но сервизът и поддръжката на машините са това, което правят един търговец сериозен и стабилен на пазара“.
Фирма Агротрон-М е създадена през 1989 г. , а през 2012 г. започва работа с германския производител Horsch. Тя се наложи на българския пазар на земеделска техника като един от основните търговец с безупречна репутация. Отличната симбиоза производител-представител-търговец наложиха бранда Horsch като водещ на българските поля с упорита ежедневна работа. Както споделя Мехмед Юмеров: „Никога не сме се оплаквали. Да пазарът е труден, но субсидиите, които получи българското земеделие ни помогнаха много да инвестираме в сервиз и база. А когато това е налице, работата не ни плаши.
В условията на ниски цени на земеделската продукция, фермерите в България все повече се насочват към новите технологии, в частност безорната технология, която спестява много средства. А тъй като и самите ние сме земеделци, обработваме около 10 000 дка земя, то винаги тестваме машините първо при нас и само, когато сме убедени в техните качества, ги предлагаме на нашите клиенти. Точно така както правят и самите собственици на Хорш“.