Нямат друг изход, освен да питат навреме, защото не могат винаги да знаят кога и срещу какво да възразяват, съветва адвокат Данаил Калинчев

Диана Ванчева

- Адвокат Калинчев, неяснотите и проблемите на доста фермери с уведомителните писма, получени от фонд “Земеделие” през май, продължават. Не всички са успели да си направят сметката дали отговарят на изискванията за площи за агроекология по мярка 10 и дали 50% от площите им попадат в картата за местообитанията на птици, защото не са видяли такава карта.

Научили са го от уведомителните писма, от които според тях пак не се разбирало. Твърдят, че има разминаване между това, което са им показали в службите за този слой и което излиза наяве, и не са възразили.

Дали те могат по някакъв начин и сега да обжалват, след като не им признават и одобряват нужните 50% от площите, заявени миналата година за местообитанията или им намаляват субсидиите?

- По отношение на уведомителните писма на Държавен фонд “Земеделие”, които са били получени относно мярка 10, свързани с местообитанията на птици, в писмата трябва да има посочен срок на обжалване и къде може да бъде направено това. В тях трябва да е споменато, че се възразява в рамките на 14 дни.

- По принцип може ли да се обобощи какъв е редът за обжалване и сроковете, когато земеделците получават уведомителни писма от фонда или от МЗХ и как трябва да реагират, за да се защитят навреме от действия, които смятат за неправомерни. Ясно е, че не всеки може да има юридически консултант.

- По принцип срокът е 14 календарни дни от получаването на писмото или друг административен акт.

Но, ако в него не е посочен срок на обжалване и пред кой орган срокът се удължава на 2 месеца от получаването на писмото

В случай, че в уведомителното писмо или друг акт е посочено, че не може да се обжалва, срокът е 6 месеца от получаването му.

Земеделските производители, които тази година са пропуснали да обжалват уведомителните писма от фонда и те са влезли в законна сила, имат единствената възможност за последваща защита. Това е по чл. 99 от Административно процесуалния кодекс (АПК). Това означава възобновяване на производството по издаване на административни актове.

Например в случая с уведомителните писма на фонда относно изискванията за площи за агроекология по мярка 10 министърът на земеделието и храните може да отмени или измени писмото, въпреки че не е било обжалвано в срок пред съда.

Трябва да се знае обаче, че това производство е специфично и зависи от всеки отделен случай

Законът поставя определени условия, за да се започне ново производство при влязъл в сила акт.

Такъв случай е например, ако се открият нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на фермера.

Производителите трябва да се консултират правно. Защото производството по чл. 99 от АПК е изключение от правилото и отмяна или изменение на влязъл в сила акт става много рядко.

Фермерите трябва да следят и общите административни актове които се публикуват на интернет страниците на МЗХ или фонда - те се отнасят за всички тях, за разлика от индивидуалните.

Общ административен акт е например заповедта на министъра на земеделието и храните, с която се одобрява окончателният слой “Площи, допустими за подпомагане”.

Срокът за обжалване на общ акт е 1 месец от съобщението за издаването му.

Ако съобщението, че ще бъде издаден такъв акт е било публикувано в интернет, този срок тече от публикацията на самия акт в интернет.

За допълнителната информация, както казах, земеделците трябва редовно да следят какво качват фонд “Земеделие” и МЗХ, както и средставата за масово осведомяване.

Ако те са подали възражения преди приемането на общия административен акт, по закон трябва да получат съобщение.

Например за слоя “Площи, допустими за подпомагане” има първоначална заповед на министъра, по която те могат да подадат възражения.

След разглеждането на възраженията се издава нова заповед на министъра с окончателния слой - и тези, които са подали възражения, трябва да получат съобщение.

В този случай срокът на обжалване на заповедта на министъра е 14 календарни дни от получаването на това съобщение по възражението.

- Т.е. производителите трябва да са във всеки един момент “на нокти” и да не вярват на администрацията, а да я следят?

- Да, накратко казано трябва да се информират и реагират навреме, когато са засегнати от действията на администрацията.

Това често зависи или от техните познания и опит, или от редовното и по-ранно консултиране с адвокат, което за средните и по-малките производители се оказва общо взето задължително.

- Методиката на МЗХ за прилагане на мярка 10 “Агроекология и климат” за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по ПРСР 2014-2020 беше променена от МЗХ през юни т.г. на основание чл. 25 ал 4 от Закона за администрацията и чл. 16 от Наредба 7 от 2015 г.

Фермерите твърдят, че са били запознати с предишната методика, а тази са намерили публикувана на страницата на министерството през юни.

Питат редно е ли това да става след като са кандидатствали по друг ред и след като преди това са им били изпратени и уведомителните писма.

- Това е поредният пример за общ административен акт, който може да бъде оспорен пред съда.

По моя информация заповедта на министъра, с която се променя методиката по мярка 10, е публикува на страницата на МЗХ на 05.07.2016г., тоест засегнатите могат да я оспорят пред Върховен административен съд до 05.08.2016 г. включително. Трябва да знаят, че въпреки, че са подали жалба срещу тази заповед, обжалването не спира изпълнението ѝ. Това може да стане само ако съдът реши, че има опасност изпълнението да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда.

Интересен остава въпросът дали е достатъчно само един фермер да я оспори и други да се присъединят към делото, или трябва всеки един от тях да води отделно дело.

На този въпрос не мога да дам еднозначен отговор и сигурно ще трябва съдът да се произнесе. Проблемът произтича от тълкувателно решение 8/2015 г. на Върховен административен съд. Ако то бъде приложено, при отмяна на заповедта на министъра има опасност решението да се отнася само до фермерите, които са завели дело, а не за всички.

Няма пречка обаче стопани, които са засегнати от тази промяна на методиката, да заведат всеки един от тях отделно дело.

- Сега, до 31 юли се подават декларациите и заявленията по член 69 и 70 от правилника за прилагане на ЗСПЗЗ - за там има ли за какво да ги предупредите - и собствениците, и арендаторите?

- По отношение на чл. 69 и чл. 70 от правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, трябва да се направи разграничение между засегнатите лица и документите, които трябва подадат.

По чл. 69 собствениците на земеделски земи, а не например арендаторите, подават декларации до общинските служби.

Да имат нотариална заверка

Съветът ми е, ако декларацията се подава от пълномощник, пълномощното да бъде нотариално заверено.

Срокът до 31 юли не се смята за пропуснат, ако преди тази дата декларацията е подадена по пощата или до некомпетентен орган, който е длъжен служебно да я препрати на съответната общинска служба.

Например, ако декларацията е изпратена преди 31 юли на фонд “Земеделие”, то той е длъжен служебно да я препрати на компетентната общинска служба по земеделие - срокът за подаването ѝ ще се смята за спазен.

Когато имотите са в режим на съсобственост, тази декларация НЕ трябва да бъде подавана от всички собственици. Трябва да я подаде един от тях, като от нея се ползват всички собственици.

По чл. 70, ползвателите на земеделски земи, например арендаторите, могат да подадат заявление, а не декларация, за участие в споразумение за ползване по чл. 37в от ЗСПЗЗ.

Отново съветът ми е, ако заявлението се подава от пълномощник, пълномощното да бъде нотариално заверено.

Ново: земя в споразумение няма да се преотдава

Нови правила произлязоха в последната седмица, след като на 21 юли бяха приети поправки в Закона за земята

Собственици и арендатори твърдят, че дори не са и чули за тях. Затова разясняваме някои стари, но и нови моменти:

Влязла в сила заповед по чл. 37в за одобрено споразумение е административен акт, който не поражда вещни права - на собственост, на ползване. Това важи за участниците в споразумение за масивите и включените в тях имоти.

Затова те нямат право да заменят или да отдават под наем разпределените масиви, сключвайки договори за замяна или за наем след издадената заповед.

Задължение на ползвател, на когото са предоставени полски пътища в масив, е да осигури достъп до имотите, декларирани и заявени за ползване в реални граници.

Сключването на споразуменията се ръководи от комисия за всяко землище, определена със заповед на директора на областната дирекция “Земеделие”.

Когато за землището са одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри, в комисията се включва и представител на Службата по геодезия, картография и кадастър.

При изготвянето на разпределение в комисията трябва да участват и собствениците или ползвателите на земеделски имоти, които са заявили желание за участие в масиви.

Важно: в предварителния регистър по чл. 72, който се прави от общинската служба, не се включват идеални части от имоти, независимо от желанието на собствениците и ползвателите. Тези части се ползват от техните собственици или ползватели извън споразумението.

Изключение: само когато всички собственици или ползватели на идеални части са изразили желание за участие в процедурата, то целият имот се включва в съответния масив.

Ново: ако собственик на земя не желае тя да се преотдава под аренда от неговия арендатор, той вече ще може да прекрати договора с арендатора в срок от 2 месеца.

Досега арендатор, който е сключил договор, нямаше задължения да уведомява собственика. Сега вече е длъжен. Притежателят на земята, ако не желае тя да се преарендува или да е залог в обособени части, може да прекрати договора.

Ново: ще се прави опис в какъв вид се предоставя имот на арендатор - това става задължително.