До края на месеца се подават документите за масивите за обработване

До 5 август общинските служби трябва да изготвят регистрите за ползваната земя

Диана Ванчева

На 31 юли изтича срокът, в който собствениците и ползвателите на земеделски земи трябва да декларират как ще ги стопанисват за следващата стопанска година.

Много често той се пропуска предимно от собственици, които после изпадат в нежелани спорни ситуации, защото ще бъдат изненадани от направени служебни разпределения на земята за ползване.

Те имат още десетина дни да декларират дали ще обработват лично нивите си, или ще ги отдават и за идната година под аренда. Ако не направят това и не заявят, че лично ще обработват земята си, тя остава като правно основание за ползване на арендатора, в чийто масив попада.

Всички собственици, които и засега не са известни или не са заявили през последните една-две години начина на ползване, продължават да оформят териториите, наречени “бели петна”.

Те в последните години възлизат на около 1 млн. декара, според данните на МЗХ.

За тях ползващите ги дължат заплащане, а собствениците на земята могат да търсят парите си от областните дирекции по земеделие. Давностният срок за това е десет години.

Експертите на МЗХ предупреждават сега през юли и за друг казус, в който изпадат много непосветени по процедурите фермери

А именно: ако се сключи договор за ползване на земя след 31 юли, тя ще продължава да фигурира в информационните масиви като “бяло петно”. Така арендаторът, който ще си плаща на собственика по този договор, пак няма да може да я обработва за следващата стопанска година.

В указанията на МЗХ за прилагане на чл. 37б и чл. 37в от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи е обяснено как ще се създават масиви.

Масивите по чл. 37в от закона се създават по споразумение между собствениците или ползвателите на земеделски имоти в съответното землище, в което те са заявили изричното си желание за участие в процедурата и са подали декларации по чл. 69 от правилника за прилагане на закона или заявления по чл. 70.

Споразумението се сключва за една стопанска година от 1 октомври на текущата година до 1 октомври на следващата година който срок произлиза от Закона за арендата в земеделието.

Споразумението за създаване на масиви и тяхното разпределение се смята за правно основание по смисъла на Закона за подпомагане на земеделските производители. Същото важи и за "белите петна", ако обаче е извършено плащане за тях.

По чл. 37б. всеки собственик подава в общинската служба по местонахождение на имота декларация по образец, в която се посочват формата на стопанисване и начинът на трайно ползване на земите. Мнозина още не знаят, че декларацията подадена от един съсобственик, ползва всички съсобственици

Според МЗХ и общинските служби продължава да съществува на много места и още един конфликт. Всички в едно землище трябва да са наясно, че при представяне на два и повече невписани в службата по вписване договори, регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация.

Възможен казус: ако собственик не е подал декларация, общинската служба по земеделие уведомява страните по договорите.

След като до 31 юли се подадат декларациите и заявленията по чл. 69 и 70, има още важни и фатални срокове, които публикуваме отделно.

Важно е да се знае от земеделските производители, че един срок не се смята за пропуснат ако преди изтичането му декларацията е подадена по пощата или до некомпетентен орган, който е длъжен служебно да я препрати на съответната общинска служба по земеделие.

Общинските служби по земеделие са длъжни да използват всички възможни средства, за да уведомят собствениците, особено тези, които обработотват лично земите си и респективно ги заявяват за подпомагане. Да ги предупредят, че ако не подадат декларации, то имотите ще бъдат включени в споразумението като имоти по чл. 37в - т.нар. “бели петна”, предупреди преди време зам.-министър Свилен Костов.

Както всеки ползвател в срок до 31 юли е длъжен да представи копие от договорите за ползваните от него имоти, така задължение на общинските служби по земеделие е да регистрират представените им договори за наем, аренда и съвместна обработка на земята.

Възможен казус: в случай, че за един имот са регистрирани повече от един вписан договор, за правно основание се приема договорът с по-ранна дата на вписване.

Масиви за ползване на земеделски земи се създават по споразумение между собствениците и ползвателите.

Сключването на споразумение се ръководи от комисия за всяко землище. При изготвянето на проекта на разпределение в работата й трябва да участват и собствениците или ползвателите на земеделските имоти в съответното землище, заявили изричното си желание за участие в процедура за създаване на масиви.

До края на юли трябва да се изготвят и предварителните регистри от службите. Редно е да съдържат данни за номерата на имотите по картата на възстановената собстеност(кадастралната карта), площта, категорията, начина на трайно ползване, ползвателя и правното основание, както и имотите “бели петна”.

Общинската служба по земеделие е задължена да публикува обява за изготвените предварителни регистри в кметството и сградата на общинската служба по земеделие. Това важи и за интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция по земеделие.

Промени в предварителните регистри могат да се правят до 15 август. Това става при промяна на декларации и заявления, както и за отстраняване на допуснати грешки и неточности.

Всичко това трябва да се знае от всички ползватели и собственици. Защото всяка година възникват конфликти и спорове, за които отговорът е, че могат да се решават само в съда.

ВАЖНИ СРОКОВЕ

До 1 август - предварителни регистри трябва да се изготвят и да съдържат данни за номерата на имотите по картата на възстановената собстеност (кадастралната карта), площа, категорията, начина на трайно ползване, ползвателя и правното основание за ползването.

До 5 август - сключване на споразумения. Това се ръководи от комисия за всяко землище на територията на общината - в нея да влизат и представители на фермерите.

До 15 август - общинската служба по земеделие трябва да представи на председателя на комисията предварителния регистър и картата на границите на масивите, заедно с декларациите по чл. 69 и заявленията по чл. 70.

До 20 август - комисията по чл. 37в трябва да определи територията, в която се създават масивите за ползване. Определят се и границите на масивите - това става върху копие от картата на възстановената собственост /кадастралната карта/, и се изготвя регистър.

До 15 септември - когато между ползвателите не се постигне споразумение, комисията съставя проект за разпределение на ползването на земите по масиви като:

- правото на ползване се предоставя на ползвателя с най-голям дял собствена или арендувана, или наета земеделска земя в масива,

- площта на земеделските земи, за които няма сключени договори и за които не са подадени декларации от собствениците им, се разпределя между ползвателите пропорционално на площта и съобразно начина на трайно ползване на собствената или арендувана или наета земеделска земя в землището.

Ако не се постигне доброволно споразумение, задължително се изготвя служебно разпределение.

До 1 октомври - комисията изготвя доклад до директора на областна дирекция “Земеделие” за сключеното споразумение и разпределение на масивите, данни за “белите петна”. Директорът на областната дирекция издава заповед за разпределение на масивите в землището.

До 10 октомври - заповедта за разпределение се обявява в кметството и в общинската служба по земеделие. Публикува се и на интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция - това става заедно с окончателния регистър и картата на ползването.

Фермерите трябва да знаят, че заповедта може да бъде обжалвана по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като обжалването не спира изпълнението ѝ.

АКТУАЛНО

Споразумението за ползване по чл. 37в отразява съгласието на собствениците или ползвателите на земеделски земи за оформяне на масиви с определен начин на трайно ползване.

При изготвянето на споразумение и разпределение на масиви се изготвят различни проекти - както за обработваемата земя - ОЗ, така и за пасищата, мерите и ливадите - ПМЛ.

КАКВО ПРОМЕНЯТ В ЗАКОНА ЗА ЗЕМЯТА

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Те регламентират възможностите за промяна на общинските пасища и мери за други земеделски нужди.

Това ще могат да решават общинските съвети, ако даден имот обаче е изключен от слоя "Постоянно затревени площи" - ПЗП. Нужен ще е и документ от РИОСВ, че върху него няма забрани или ограничения за промяна на начина на трайно ползване.

Промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди ще може да става само когато това е предвидено с влязъл в сила общ устройствен план.

Важно: лицата, придобили сгради и съоръжения от бившите стопански дворове, ще могат приоритетно да придобият на търгове собствеността върху застроената и прилежаща площ.