Категоричен е професионалистът Димитър Илиев Павлов, който е в семейния пчеларски бизнес от 2003 г. 

Жени Владинова с. Николаево, Плевенска област

Екипът ни намира младия производител на пчелни майки на 40-декаровия нуклеусов парк в землището на с. Николаево, Плевенска област, спокойно работещ при 40-градусова жега.

Започваме разговора с младия пчелар на границата между оплодния пункт за производство на хиляди пчелни майки и търтеевото поле, където са разположени кошери с търтееви рамки, в които майките снасят търтеите.

Димитър Илиев Павлов се включва в пчеларския бизнес на баща си Илия Павлов през 2003 г. Решението да продължи създаденото от баща му е най-вече от финансов характер. И с основание - пчеларите сигурно си спомнят, че 2003 е може би най-силната медоносна година досега. По това време семейната пчеларска ферма на Павлови има 700 кошера и изключително голям добив на мед. Силната медоносна година и високата изкупна цена на меда за момента (според Димитър едва ли някога вече ще има такава печеливша година за пчеларите ни) водят до рязко увеличаване броя на пчеларите у нас. Стига се дотам, че много хора дори ипотекират апартаментите си, за да изградят пчелини и да добиват мед.

Поради същия пчеларски бум през 2004 г. на пчеларското изложение в Плевен се изкупува цялата налична пчеларска литература. Човек не можеше да намери най-обикновена брошурка, свързана с пчеларството, припомня си Димитър с усмивка. Естествено, подобни решения, взети, без да се премислят и без да имаш никакъв опит в пчеларството, водят до неприятни последици - продукцията е нискокачествен мед, а новоизлюпените пчелари отчитат единствено загуби. Но Димитър няма подобни проблеми, защото е натрупал голям опит в пчеларството, докато е работил с баща си, когато са се занимавали само с производство на мед.

Но идва моментът, когато за всеки добре управляван бизнес започва надграждането - производството на пчелни майки

От началото са отново двамата Павлови - баща и син, работят заедно, но постепенно Илия Павлов се отделя и остава в сектор медопроизводство, а синът изцяло поема майкопроизводството. Обемът на работа в този сектор не е постоянен - зависи както от работната ръка, така и от търсенето. А то е огромно, и то на качествени пчелни майки, каквито са нашите, подчертава Митко. Защото, който е купил от тях пчелни майки, винаги се връща пак да купува.

А дори и хоби-пчеларите знаят, че от качеството на майката зависи количеството и качеството на меда. Затова професионалните пчелари инвестират в купуването на качествени майки, за да създадат силни пчелни семейства, които дават висок добив на мед с изключително качество.

Защото, ако производството на мед зависи първо от метеорологичните условия, то количеството и качеството зависят изцяло от пчелните семейства.

Но често проблемите в пчеларския бизнес не са свързани с работата на пчеларя, а с развитието на различните видове треви и дървета, обяснява Димитър. Ето, тази година започна с много високи температури още през февруари. Пчелите твърде рано облетяха и събраха пролетен прашец, който е изключително нужен за развитието на пчелното семейство, защото се отключват инстинктите на пчелите. След това идва главната паша, когато пчелите трябва да събират нектар. Но времето рязко застудя, а имаше и поройни дъждове и това наруши процеса. Така че сега нещата не вървят добре, годината се оформя като гладна, без нектар за пчелите. А това означава, че медът ще е малко.

А що се отнася до сектора, който ръководи Димитър - майкопроизводството, работата започва в края на април и продължава до края на август. Обикновено целият сезон при производството на пчелни майки е 120 дни

Началото се определя от естествения процес при пчелите роенето, който съвпада горе-долу с началото на пролетта. Тази година може да се каже, че годината е ройлива, но това се отнася за отделни райони. Най-силно роенето се проявява там, където е засята рапица, която се отглежда през последните 7-8 години, обяснява Димитър. Тя действа по някакъв странен начин на нервната система на пчелите - те стават много агресивни и зли. По всяка вероятност това е в резултат на гмо-обработката на семената. Рапицата е кръстоска между китайско зеле и репко и цъфти в продължение на 20 дена и през този период пчелите стават като кучета. Досега такива проблеми никога не е имало с поведението на пчелите, категоричен е младият майкопроизводител.

Така че виждате, че сериозните ни проблеми като пчелари не са свързани с качествата на пчелните семейства и на пчелните майки, а с обработката на семената на земеделските култури, набляга пчеларят.

Но да се върнем към производството на пчелни майки, които се оплождат в оплодния пункт

Изискванията са нуклеусовият парк да е отдалечен от населени места и от други кошери.В близост са само кошерите с бащини семейства, които произвеждат търтеите. Те са генетичният материал за оплождане на майките, които пък са взети за ларви от майчино семейство от развъдната асоциация за изкуствено оплождане с определени гени.

Така че работата на Димитър е да заложи зрял маточник преди излюпване на майката, после тя доузрява полово за 3-4-5 дена, на 5-6-7-ия ден излиза да се опложда във въздуха при естествени условия, които са наситени от търтеи от пчелните семейства на Павлови.

Пчелата майка излиза да се опложда в тихо, топло и слънчево време

Резервоарчето семенник на майката може да се напълни от едно излизане, може и от няколко и това й стига до края на живота й. А тя снася хиляди яйца - по 200 000 на година. В пикови моменти на яйцеснасяне - май-юни, майката снася толкова яйца, че, ако се претеглят, тежат повече от нея. След като приключи оплождането, тя се връща в нуклеуса и започва да снася.

И тогава започва усилената работа на Димитър. Щом види, че майката е започнала да снася, я изважда и се продава. И като извади майката от нуклеуса, веднага се зарежда с маточник за излюпване на следващата майка и така до август, когато размножителният цикъл спира. При хубаво време и добро развитие на целия процес за около 15 дни се създава една пчелна майка

И защото говорим за производство и продажба, идва моментът да говорим и за пазара на пчелни майки у нас. Понятието е много разтегливо, уточнява Димитър и пояснява защо. Зависи дали годината е роева. Ако е роева, пчеларите гледат да си спестят разходите и не си купуват пчелни майки. И грешат, защото, като правят ново семейство от роило се, пчелите носят гените за роене. И догодина пак се роят. А на следващата година нямат мед.

Затова добре е пчеларите да сменят майките минимум на две години въпреки че майката може да живее до 4-5 дори до 6 години. Но след втората година рязко й спада яйценосната дейност и няма добив на мед. Ако някой остави такава пчелна майка, ще установи, че много често пчелите сами се опитват да сменят вече старата майка.

Каква е ситуацията с пазара на пчелни майки, питам Митко. За съжаление от години у нас се внасят контрабандно пчелни майки и колегите не бива да купуват от тях. Първо, защото те носят други генетични качества, предупреждава младият майкопроизводител. И второ, нашите са много по-качествени и създават силни пчелни семейства, пригодени към нашите условия, а това гарантира висок добив на първокачествен мед.

Цената на пчелна майка у нас е между 18 до 23-24 лв., а ние продаваме на 20 лв., уточнява Димитър Павлов и допълва: Търсенето е голямо, имаме много клиенти, и то постоянни. Това са колеги пчелари, най-вече професионалисти, които изцяло разчитат на нашите доставки.

А на въпроса какво иска още да постигне, Димитър Павлов отговаря кратко: Искам да продължа да произвеждам висококачествени пчелни майки, както и досега.

Синът Димитър Павлов:

Признанието идва рано

Той е носител на наградата “Най-проспериращ млад пчелар” за 2007 г., връчена му на пчеларското изложение в Плевен през 2008 г.

Димитър е дипломиран агроном. Да е сред природата за него е удоволствие и това накланя везните да започне да се занимава с пчеларство. В началото се учи от баща си, но постепенно достига високо ниво на информираност. Чете много, развива се, спори с баща си.

Димитър Павлов е убеден, че независимо от многото проблеми пчеларството има бъдеще. Броят на младите пчелари расте всяка година. Може би защото все повече хора търсят близостта с природата. А пчеларството предоставя тази възможност.

Бащата Илия Павлов:

“Най-добър пчелар” на България за 2006

Номинацията е на в. “Пчела и кошер”

От дълги години Илия Павлов е регистриран производител на пчелни майки, отводки и пакети пчели.

Семейната ферма Павлови първи въвеждат пакетите пчели в България. Това ги прави много търсени от огромен брой не само професионални пчелари, но и от млади хора, които правят първите си стъпки в пчеларството. Пчелопакетите, които предлагат, е една кутия с два прозореца, куб с размери 30/30/30 см, в която има 1 кг и 200 грама пчели и една майка в една клетка. Тази практика е въведена в цял свят и се работи от много години, но у нас Павлови - баща и син, първи я внедряват. Те преценяват, че пчелопакетите имат много големи предимства пред традиционните отводки.

Най-важното за пчелопакетите е, че не могат да се разнасят болести по пилото, защото в пакета няма пило.

Освен това пчелопакетът има много висока енергийна сила, която дава възможност да се ползва от пчеларя за по-бурно развитие на семейството и може да служи за отводки, за подсилване на семейства - всякакви варианти може да се реализират с тях.

За Илия Павлов от с. Ралево, Плевенско, се знае, че прилага добри практики в професионалното пчеларство, има усет към развиването на апибизнеса, майкопроизводител, който въвежда пакети с пчели като успешни отводки от нов пазарен тип.

И неслучайно фамилното пчеларство на Павлови прераства в печеливш бизнес.

Опитният пчелар е от първите, които се насочват към нова пазарна ниша. Това е майкопроизводството.

В продължение на 2-3 години с помощта на всички членове фамилията създава и развива ферма "Павлови". Днес Павлови управляват над 1500 кошера и 2000 оплодни сандъчета, произвеждат над 7000 майки, и, разбира се, произвеждат висококачествен пчелен мед.