Смъртността при агнетата е съществен параметър при продуктивността при овцете и е един от най-важните моменти за фермерите от този бранш. Към настоящия момент, въпреки сериозните достижения на технологиите и науката в последните десет години, смъртността при агнетата не намалява. Една от областите обаче, в които се наблюдава прогрес, е раждането на все повече здрави агнета.

Проектът „Здрави агнета“, прилаган във Франция, район Средни Пиринеи, има за цел, чрез създаването на мрежа от животновъди, съветници и учени, да идентифицира приложими и иновативни решения, за да се намали смъртността при агнетата, като се работи за раждането на повече здрави животни.

Проектът ще стъпва на използването на агроекологичен подход, целящ резултати в трите основни направления – икономически, социални и насочени към околната среда. За целта ще бъдат използвани отворени иновативни методи за съвместна работа, общодостъпни иновации и кръстосано размножаване. Ще бъдат мобилизирани всички налични ресурси, а фермерите ще бъдат сериозно въвлечени в процесите на всеки етап от проекта.

Съставът на подбраната иновативна оперативна група и избраният подход, включващ множество участници, позволяват резултатите от проекта да бъдат разпространени сред максимално широк кръг от заинтересовани лица.

Периодът на прилагане на проекта е от март 2016 до декември 2019 година. Водещ партньор в оперативната група е френският кооператив „Средни Пиринеи”. В групата са включени фермерските организации CAPEL и UNICOR, а Френският национален институт за селскостопански проучвания INRA е изследователската база на групата.

Консултантските услуги по проекта се предоставят от Земеделските камари и от Групите по санитарна защита на френските региони Lot и Aveyron, както и от местния земеделски лицей Animapole. Мрежовото разпространение и обмен на информация се осъществява от колективът на местните породи Масиф – CORAM, а Институтът по животновъдство предоставя услугите в подкрепа на иновациите.

Материалът е предоставен от Институт за агростратегии и иновации, част от информационна кампания „Иновациите – винаги на мода!“