Постоянна практика в последните години е вносни домати да се представят за български, твърди председателят на Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция (БАПОП) Красимир Кичуков пред "Фокус".

„Докато държавата не си свърши работата в лицето на БАБХ и данъчните служби, нищо няма да се промени. Никой няма интерес в България тези неща да изсветлеят. Можеш да отидеш да продаваш на пазара собствено производство, но пак трябва да имаш някакъв документ. Особено тези, които препродават, трябва да имат сертификат за произход, заедно с някакъв документ”, отбеляза Кичуков.

По думите, му трудно потребителите могат сами да разберат кога един зеленчук е български или вносен на пръв поглед. „Ако един домат е български и го купите днес, а той е откъснат вчера, след като се разреже трябва да има хубава консистенция, да не тече вода. Изтича ли вода, това означава, че този домат е на най-малко 7-8 дни. Не е тайна, че сега се внасят от Испания, а в Испания идват от Мароко и като измине това цялото разстояние, докато стигне до България, е ясно какво се получава. Но накрая се представя за български домат и заблуждаваме българския потребител”, посочи още Кичуков.

Изнасяме домати и краставици за Румъния, Германия, Чехия и Англия, каза още  председателят на БАПОП. Той обясни, че оранжерийните ни производители осъществяват много малък износ към Русия и затова не са толкова засегнати от санкциите спрямо нея. „Натам повече се изнасят плодове. Ние изнасяме за Германия, за Чехия, но за Русия осъществяваме много малко износ на оранжерийни домати и краставици. Там особено за доматите Турция и Холандия трайно са се настанили, не сме конкурентни на тези държави”, посочи Кичуков. Той допълни, че родните оранжерии задоволяват предимно вътрешния пазар.

„Изнасяме в страните от ЕС. В последно време към Румъния се изнасят много домати и краставици, защото те са доста по-голяма държава, с по-голяма консумация, а имат по-малко ресурси от нас. Чехия е традиционен наш партньор, Германия също, а в последно време изнасяме и за Англия”, отбеляза председателят на БАПОП. По думите му, е необходима политическа воля, за да се види, че секторът на оранжерийното производство е много значим.

„През месеците март, април, докато ние се появим на пазара, трябва да се направи сметка колко много валута изтича от България навън. Домати и краставици заливат пазара и всички са внос. Вместо да изтичат тези пари, на нас ни трябва съвсем малко - просто да ни се помогне да засеем по-рано”, коментира Кичуков. „Тогава ще има и качествени домати и краставици, и българинът ще се радва действително на хубава българска продукция, която е витаминозна, която се изследва в лаборатории”, допълни той.