Ася Василева

Агритехника не е само машини. Агритехника е платформа, където се формулират най-новите концепции за бъдещето на земеделието. Тук е и мястото, където се измерват настроенията на фермерите относно тяхното бизнес развитие и инвестиционни намерения. Получените показатели, резултати и тенденции се залагат в бъдещите маркетингови планове на фирмите производителки.

Самата аз съм срещала онези симпатични девойки, които непринудено и усмихнато те посрещат и питат това и онова. Нищо особено. Нещо, което се наблюдава и по родните изложения. Но след това, зад тази фактология сядат анализаторите и учените от Германското земеделско общество (DLG) и правят своите анализи и прогнози. Тяхното мнение, изработено на последното изложение Агритехника 2015, за жалост не е твърде розово за бъдещото производство и продажби на земеделска техника.

Предварителните резултати от проучване, проведено сред 5350 фермера, посетили Агритехника 2015, показва две главни тенденции - фермерите планират да инвестират по-малко през следващите две години. Цели 8% от посетителите на Агритехника 2015 нямат изобщо никакви инвестиционни намерения преди следващото изложение през ноември 2017 г. През 2013а година този процент е бил 5%.

71% от запитаните посетители планират да инвестират в бизнеса си през следващите две години, докато преди две години този процент е бил 75 на сто. На Агритехника 2013 57 на сто от посетителите са планирали да обновят изцяло машинния си парк през следващите 2 години, докато едва 52% от тазгодишните посетители имат такова намерение за следващите 2 години.

Неслучайно в това изследване е включен и въпросът за Средния размер на фермерските стопанства

Резултатите показват, че размерите им се увеличават. Не е трудно да разберем, че става дума за това, че значителна част от фермерите просто фалират и изчезват от бизнеса.

Броят на стопанствата във всеки един район до 1000 дка е намалял, а най-голяма част от посетителите - цели 30 на сто обработват 1010-3000 дка срещу 28 на сто през 2013 г. 8% от посетителите притежават 3010-5000 дка (7% през 2013 г), 6% са фермите от 5010 до 10 000 дка (5% през 2013 г), 5% - 10 010-20 000 дка (4% през 2013 г), и 8% от посетителите обработват над 20 010 дка (6% през 2013 г).

Тези не особено радостни изводи за перспективите на земеделския бизнес, за жалост се допълват от многобройни публикации в земеделските издания на водещите аграрни страни. Избрахме само две от тях.

Продажбите на нови машини в САЩ се сринаха

През първите 9 месеца на 2015 г. продажбите в САЩ на нови комбайни са намалели с фантастичните 37 на сто, а при тракторите намалението е минимално - 1 на сто в сравнение с 2014 година. Поради намалените цени на земеделската продукция и нестабилността на пазара, фермерите са загубили самочувствието си и това се отразява върху покупателните им навици. В допълнение към ниските им доходи, фермерите оставиха модела от последните години, когато купуваха с размах земеделска техника, поради много по-силните цени на земеделските стоки.

Продажбите на трактори във Великобритания са спаднали със 17%

Асоциацията на земеделските инженери публикува последните цифри за продажбите на трактори във Великобритания, които продължават да спадат, следвайки спада на цените на земеделските стоки.

През септември са продадени 766 броя нови трактори, което е спад с 29, 2% в сравнение със същия период на миналата година. Годината е трудна за производителите на земеделска техника, които досега общо са продали 8 703 броя - намаление със 17,5% в сравнение с предходната година.

Всеки клас на мощност над 50 к.с. регистрира спад в сравнение със същия период на 2015 г., а най-значителен е спадът при диапазона 161-200 к.с. - повече от 20%.