Икономия на горивно-смазочни материали може да се постигне само чрез тяхното ефективно и рационално използване

Използване на двигателните масла

В стопанствата се използват двигателни мисла с различен произход. Вносните масла имат различни наименования, които не дават достатъчно информация за тях, а представляват само наименованието и фирмата производител.

Ако маслото, по своите експлоатационни показатели съответства на международните норми, то в неговата маркировка задължително ще бъде посочена класификацията SAE, API (американски) или CCMC-ACEA (Европейски съюз), или двете заедно.

По вискозитет (класификация SAE - общество на автомобилните инженери) моторните масла се делят на зимни (обозначават се с буквата W) и летни (нямат специално обозначение). Произвеждат се и всесезонни масла за двигатели, които осигуряват сигурна работа на двигателя и през зимата, и през лятото.

Експлоатационните качества на тези масла са индикирани в обозначението SAE 15W-30 или 15W/30 (отначало се посочва класа на зимното масло, а след него - на лятното).

Според класификацията API (американски нефтен институт) качеството на двигателните масла и препоръките за тяхното използване са разделени по категории и групи, които се обозначават с две букви. Първата характеризира типа на двигателя (S-бензинов, С-дизелов), а другата буква (A, B, C, D, E, F, G, J) - групата на маслото в съответствие с експлоатационните му свойства.

Произвеждат се и универсални моторни масла, които се използват както при бензиновите, така и при дизеловите двигатели. Те имат двойно обозначение, например: API CE/SF, API CF/CC (или API CE-SF, API CF- CC). При това, винаги е необходимо да се предпочита използването на маслото на онзи двигател, който в обозначението е поставен на първо място.

Някои производители дават двойно обозначение на маслото, при това допълнително посочват неговото предназначение. Например, SAE 15W-30 API CE/SF DIESEL, тоест маслото макар и универсално, но е предназначено за дизелови двигатели.

В последно време се появяват все повече полусинтетични и синтетични масла за двигатели. Тези масла имат по-добри визкозитетно-температурни свойства и се характеризират с незначителни образувания на нагар и лакови отлагания. Животът на тези масла е няколко пъти по-дълъг отколкото на минералните.

Маркировката на полусинтетичните и синтетичните масла се отличава от тази на минералните с наличието в наименованието си на думата semi-syntetic (полусинтетично) и synthetic (синтетично).

Двигателните масло трябва да се използват само по прякото им предназначение. Не се препоръчва използването на моторно масло за дизелови двигатели на бензинови такива и обратното. Това е свързано с факта, че вследствие на различните режими на работа на двигателите, маслата имат различен набор от добавки. При наливането на масло през зимата, понякога преди това го подгряват. При това не бива металните съдове с маслото да се нагряват на открит огън. От съприкосновението със силно нагретите стени на съда маслото губи своите качества. Маслото трябва да се нагрява на водна баня или да се остави за известно време в топло помещение.

По време на транспортирането, съхраняването и смяната на маслото, трябва да се обърне особено внимание на опазването на тяхната чистота, да не се допуска попадането на механични примеси и вода. Това рязко снижава техните експлоатационни качества. В частност водата, попадайки в маслото, измива прибавките и съдейства за възникването на отлагания в двигателя и корозиране на детайлите.

Сезонност при използването на гориво и масла

Сроковете за преминаване на летни и зимни видове гориво са в зависимост от сроковете за подготовка на машинно-тракторния парк за лятна или зимна експлоатация, съобразно местните природно-климатични условия. При преминаването на тракторите и автомобилите с дизелови двигатели на лятна или зимна експлоатация, горивото, което се намира в резервоарите на машините не се излива, а се използва с дозареждане на съответното сезонно гориво. Аналогично се използват и смазочните материали. Всесезонните смазочни материали в трансмисията и другите възли се заменят в съответствие със сроковете, предвидени от инструкцията по експлоатация и техническо обслужване на машините.

Транспортиране и съхраняване на гориво и смазочни материали

Количествените загуби на нефтените продукти при тяхното транспортиране, съхраняване и зареждане на машините възникват вследствие на разливането им, изтичането на гориво и неправилното зареждане.

Всяка процедура при транспортирането и пресипването на горивата и маслата е съпроводена с количествени загуби и влошаване на качеството. Те зависят, преди всичко, от техническата култура на персонала, които се занимава с доставката на горивото от завода до резервоара на машината. Също така, голямо значение има техническото ниво и състоянието на онова оборудване, което се използва при транспортирането, съхраняването и преливането на горивата и маслата

Фактори, които влияят на качеството на горивото

Намаляването на качеството на горивото при транспортирането, съхраняването и зареждането става, основно, в следствие на:

замърсяване с механични примеси;

попадане в горивото на вода;

смесване на различни видове гориво.

Механичните примеси най-често са обикновени песъчинки, частички почва, ръжда и други. Попадайки в карборатора, те замърсяват и другите детайли на горивната система, което води до прекъсвания в работата на двигателя, дори до неговото спиране.

Особени са изискванията към качеството на горивото за дизеловите двигатели. Това може да се обясни с факта, че пролуките между детайлите на прецизните напарници на горивната апаратура са едва 1,5-2,5 мкм. Поради това, дори нищожно малки механични примеси водят да повишено износване на тези детайли.

Да се пречисти дизеловото гориво от тези примеси е доста трудно. Използвайки при зареждането на резервоара на трактора мрежа, може да се спрат само частичките, размерът на които е над 0,3 мм. Частичките с по-малки размери спокойно преминават през мрежата.

Попадането на вода в горивото води до нестабилна работа на двигателя и предизвиква корозия на детайлите на горивната система. В студено време водата може да замръзне, което нарушава подаването на горивото. Поради това е необходимо всячески да се възпрепятства попадането на вода в горивото.

Смесването на различни видове гориво влошава техните качества. При смесването на дизел с бензин рязко намалява цетановото число, а бензинът става по-тежък и намалява неговото октаново число. Използването на дизелово гориво с ниско цетаново число е съпроводено с ДтвърдаФ работа на двигателя, което ускорява износването на детайлите. Бензинът с по-тежка фракция и ниско октаново число не осигурява лесно и бързо стартиране на карбуратора и сигурната работа на двигателя.

Изпаряване на горивото

Изпаряването на гориво се случва в следствие на нагряването на повърхността на съдовете, в които се съхранява, или на резервоари от слънчевите лъчи. Първо се изпаряват леките фракции, а това влошава стартовите качества на горивото. Особено се влошава стартирането на двигателя с такова гориво при студено време.

Освен това, леките фракции на автомобилните бензини при изпаряването си водят до намаляването на октановото число на бензина.

Необходимо е също така да се вземе предвид, че при нагряването обемът на бензина в резервоара се увеличава, а при охлаждане - намалява, поради това резервоарът с гориво трябва да има "дихателен" клапан.

Мерки за предотвратяване на загубата на гориво

Неудовлетворителното състояние на средствата за зареждане с гориво и несвоевременното техническо обслужване на оборудването на складовете за нефтопродуктите води до това, че загубите от дизелово гориво достигат до 2-3,5 %, на бензин - 3-3,5 %, а на двигателни масла - до 5-6 %.

Сумарните загуби на пластичните смазки в селското стопанство достигат 25-30 %. Поради това е необходимо да се спазват следните правила:

горивото трябва да се превозва и съхранява само в съдове и резервоари с плътно затворени отвори. Те се пълнят на 90-95 % от вместимостта.

всички операции с горивото трябва да се изпълняват с помощта на маркучи и ръкави, а не с открита струя.

хоризонтално разположените резервоари за съхраняване на горивото с вместимост 10, 25, 50 и 75 куб. м. трябва да имат капак на гърлото с уплътнение, люк за замерване, вентилационна тръба, пожарен предпазител, дренажен клапан, кран. За да се отстрани статичното електричество, към корпуса на резервоара се заварява пръчка от заземяваща пластина, задълбана под хоризонта на подпочвените води.

за да бъде почистено горивото от механичните примеси, всички резервоари за съхраняване на дизеловото гориво трябва да бъдат допълнително оборудвани с плуващи горивоприемни устройства.

повърхността на резервоара трябва да се боядиса в светъл цвят. На всеки резервоар с големи букви се указва видът на горивото, за което е предназначен. Добре е резервоарите да са поставени в сянката на дървета, а в южните райони горивото да се съхранява в подземни и полуподземни резервоари.

Техническо състояние на двигателя

Визуално работата на дизеловия двигател може да се прецени по цвета на отработените газове. При пълното изгарянето на горивната смес в цилиндрите, от ауспуха излизат почти безцветни газове. Синкавия цвят свидетелства за повишено изгаряне на масло, следователно за пределно изнасване на детайлите. Белият цвят сигнализира, че двигателят все още не е загрял до нужния топлинен режим, или за наличието на вода в горивото.

С цел повишаването на икономията на горивото и намаляването на неговата токсичност, към основните горива се прибавят добавки. Например, добавянето на водород към бензина осигурява стабилна работа на двигателя при много бедна работна смес. При това икономията на горивото се повишава с 10-15 %, а в отработените газове практически няма въглероден окис.

Системата на впръскване на горивото с електронно управление осигурява прецизно дозиране на горивото към отделните цилиндри при всички режими на работа на двигателя. Количеството гориво, което се подава се променя в зависимост от броят на оборотите на коляновия вал, натоварването на двигателя, температурата и налягането на околната среда, както и други параметри, които влияят върху състава на сместта.

Ефективен метод за повишаване на мощността и икономичността на двигателите е използването на турбокомпресор за въздуха. По-прецизното напълване на цилиндрите съпътства повишаването на икономичността на двигателите с 4-6 %.

За икономията на гориво също така помагат разработките, които позволяват изключването на отделни цилиндри на двигателя. При това конструктивните промени касаят само системата на захранването и газоразпределението.

Възможни са различни варианти - с изключване на подаването на горивото към един или няколко цилиндъра, със съответното увеличение на подаването към работещите цилиндри; с изключване на клапани и т.н.

Важен фактор за икономия на гориво е регулировката на горивната система на двигателя. Периодичното техническо обслужване на горивните помпи с високо налягане и дюзите за горивото се провеждат без свалянето им от двигателя. При провеждането на планови текущи ремонти помпата и дюзите се регулират и проверяват на специални стендове. Своевременното и качествено провеждане на диагностиката и техническото обслужване на помпите за горивото и дюзите дава възможност да се икономисат до 8-10 % гориво.

За запазване на количеството и осигуряването на доброто качество на нефтените продукти е необходимо:

да се контролира качеството на горивото и смазочните материали при получаването им в базите;

правилно да се подготвят резервоарите за съхраняването на тези продукти;

да се изискват сертификати за произход и качество на горивото и смазочните материали;

да се провеждат контролни проверки на горивните материали;

да се филтрира и отстоява горивото преди наливането му в резервоарите на машините.

Трябва да се помни, че горивото и маслата много или малко са вещества, вредни са човешкото здраве. Поради това, при работа с тях трябва да се спазват правилата за безопасност и санитарна хигиена.

Profi