Сп. Profi

Списанието предава така техните преки впечатления от шзвършените проби и тестове:

- Откакто излезе на пазара през 2007, TUCANO носеше белезите на своите предшественици DOMINATOR и MEGA. И вероятно по тази причина машината, въпреки многото нововъведения като роторното сепариране, през всички тези години беше подценявана.

Това трябва да се промени с новия TUCANO: освен новата серия хедери и горното разтоварване, има много други нововъведения като хидравлично регулиране на контрата със защита от претоварване и т.н.

При топмодела TUCANO 570 с роторно сепариране (какъвто тествахме) има не само шести сепараторен кош, но и ръчно преместване на роторната клапа. Също така преместването на направляващата планка за изхвърлянето на сламата вече е електрическо. И още една екстра: има роторен вариатор.

Но това е само теория. Искахме да разберем качествата на новия TUCANO при работа. При придвижването към полето пътувахме с 20 км/ч, но серийното производство на комбайна позволява придвижване с 25 км/ч.

Що се касае до ширината, казват по-нататък спецовете от списанието, все пак имате нужда от разрешително: при гуми с размер 680/85 R 32 (Continental AC 70 G) измерихме 3,46 м. А гуми с такъв размер са най-долната граница, в крайна сметка TUCANO с хедер 2,6 т., дори при празен бункер за зърна, дава почти 12,3 т. натоварване на предната ос.

Хедер: комбайнът в теста беше с новия Vario V770 с ширина точно 7,69 м. Особено добро впечатление ни направи голямата траектория на движение на подвижната маса общо 70 см, без да е необходимо като преди да се поставят ламарини. Това означава, че за рапица трябва да се монтират с едно щракване само страничните ножове от транспортната количка, да се свържат маслените маркучи - и работата може да започне.

CLAAS са добавили една хитра функция. Поставянето на хедера върху количката за транспортиране става автоматично, ако при изключена вършачка се натисне AutoContur.

Освен по-стабилното мотовило, новият режещ апарат има по-голям захранващ шнек и по-дълги мултипалци. Заедно с линеарното задвижване на ножа, дори след тежък сезон, при всички случаи можем да дадем на приставката с отворените двойни палци една много добра оценка. Още повече, че при новия черпак на режещия апарат има и много изпипани детайли като регулируемите от задната стена чистачи за захранващия шнек. Двигателят с течно гориво за реверсирането обаче във всички случаи може да е малко по-мощен. А познатата от комбайните LEXION поддържаща ролка би могла да спомогне за още по-спокоен ход на задвижващите вериги, дори при голяма производителност.

Широката 1,58 м вършачка с ускорителния барабан е почти непроменена в сравнение с модела-предшественик. За комфорта естествено допринася и хидравличното преместване на контрата под 45-сантиметрова вършачен барабан (който се калибрира автоматично на всеки 24 часа след старта на вършачката). Барабанът може, като при нашата тестова машина, да бъде снабден с покривни ламарини. За сметка на това т.нар. вършачен сегмент между предния и главния кош се доставя винаги свободен, тъй като по принцип не е необходим. И ние по време на сезона се справихме много добре и без него.

Благодарение на директния поглед от кабината, казват спецовете на profi, към класовия елеватор настройката на TUCANO беше лесна, дори без сензорика за количеството и състава на пресятия материал. Ако за основа се ползва автоматичното настройване на вида жито (електрическо преместване на ситата може да се поръча допълнително), може спокойно да започнете с фината настройка.

При това на помощ идва възможността да се настройват клапите на ротора, и преди всичко, оборотите му. Имайте предвид факта, че те са допълнително оборудване и за настройка на клапите при нормален ръст е необходима стълба. Разбира се, ние би следвало да се стремим към по-ниски обороти на ротора само, ако целта е по-добро качество на сламата. Във всеки случай с нашето оборудване с 3D-почистване и ТМ6-сита с къси ламели при ечемик, рапица и пшеница по принцип загубите от ситата никога не са били фактор, ограничаващ мощността.

При все това обаче при пълни обороти на ротора на TUCANO 570 сламата е много по-наситнена, отколкото само при 500 об/мин.

А когато настройката е добра има само един фактор, ограничаващ мощността: двигателят със своите 354 к.с. (според ECE-R 120), които лесно могат да се намалят. Дори тогава, обаче, постигнахме производителност (без времето за обръщане, под 1% загуба) до 20 т/ч при рапица, до 30 т/ч при ечемик и до макс. 40 т/ч при пшеница, което е много добро постижение

С времената за обръщане в полеви условия постигнахме около 24 т/ч при ечемик и 28 т/ч при пшеница- също много добра производителност. При работа с плява разходът на дизел обаче не е за пренебрегване, имайки все пак предвид тежките климатични условия, при които работеше машината- 200 л/дка (ечемик) и до 300 л/дка (жито).

Това означава, че шестцилиндровият двигател ОМ 936 LA с работен обем 7,7 л на Мерцедес-Бенц винаги беше натоварен докрай. Въпреки това 650 л дизел винаги са достатъчни за един дълъг работен ден. И важи с пълна сила за 57 л AdBlue, които са необходими на агрегата, за да изпълни с SCR-Kat степен на отработени газове IV (Tier 4 final).

Въпреки новия (електрически) капак, обемът на резервоара за зърно остава 9 м3. Тези данни със сигурност не са пресилени - в него можахме да съхраним 6 220 кг ечемик (само с 60,9 kg/hl, което чисто пресметнато прави дори 10 м3. Голям плюс е и горното изпразване на TUCANO. Не само височината на претоварване 4,20 м и ширината на претоварване 5,07 м (XL-тръба) са супер. Мощността на претоварване също не е за подценяване: за 1 минута и 47 секунди резервоарът беше изпразнен- това чисто математически не са точно обещаните 105 л/сек, но е един много добър резултат.

При сламорязането нашата тестова машина беше с пълно допълнително оборудване: Special Cut с разпределител на плявата и ДActive SpreaderФ. Тази техника обаче е необходима, за да може точно при такива тежки условия като тази година да се разпредели количеството плява по ширината на захват 7,70 м.

Преходът от работа с плява към сечка става бързо благодарение на автоматичния куплунг при обръщането на ламарината за сечка. Докато остриетата още се въртят, могат обаче да се сблъскат с ламарината - както и нестабилният винтов върток за фиксиране на Active Spreader със защитата на задвижването.

А газовото ресорно поддържане - дори за необходимото завъртане нагоре преди свързването на количката на хедера - може да се каже, че едва ли не е прекалено здраво. Фин детайл е роторното изхвърляне с електрическо регулиране. При сламорязане то служи за равномерно пълнене, а пък от кабината може да изберете откосите да се изпълнят или много тесни, или много широки (почти двойни). При това има и оформител на откосите.

Кабината VistaCab, продължават своя анализ спецовете от списанието, с тройно регулируемата кормилна стойка и обслужващия подлакътник не прави чудеса по отношение на пространството, но ние се чувствахме съвсем комфортно. Защото не може да отречем - CLAAS владеят до съвършенство ергономичността. Лостът Cmotion струва малко по-скъпо от познатата мултифункционална ръкохватка, но го препоръчваме на всички.

CLAAS са също отличници при силата на звука и климатизацията: след като бе отстранено вибрирането на капака на двигателя при предната серия, сега TUCANO може да се похвали само с 71,1 dB(A) по време на работа, което е супер. А щом веднъж сте нагласили оптималната за Вас температура - поне при модела с климатична автоматика - цял ден не трябва да регулирате нищо повече.

Що се касае до терминала Cebis, структурата на менюто е много добра. Въпреки това едно обслужване със сензорен екран би било по-интуитивно. Особено при положение, че копчето за избор на Cebis и въртящият се Hotkey-ключ са пренатоварени вследствие на огромния избор от възможности за настройка и контрол.

Стъпка в тази посока нашият тестови кандидат, казват спецовете, вече е направил чрез прехвърлянето напр. на системата за водене по следата на сензорния монитор S10. Позицията й обаче в кабината все още не е оптимална, имайки предвид нейната дебела, но все още нестабилна дръжка в средата на визуалното поле (към разделителния нож за рапицата).

CLAAS търсеха оптималната позиция извън кабината за GPS-антената - и конструираха един истински "предавателен стълб. Той се вдига и спуска с електрическо задвижване, когато капакът на бункера за зърна се отваря и затваря. Той, не на последно място и благодарение на лазерния надпис CLAAS, е истинско инженерно постижени, стига някое дърво или храст в края на полето да не му се изпречи на пътя.

Както вече споменахме, новият TUCANO може се движи с 25 км/ч. Хидростатичното ръчно задвижване има три хода на степени, което е съвсем добре. Както и преди, за TUCANO няма TerraTrac гъсеничен ходов механизъм, новата задвижваща ос за всички колелета (допълнителна екстра), с вътрешно разположени мотори, би следвало да има 30% повече теглителна сила. При оста без задвижване на всички колелета с гуми размер 500/85 R 24 измерихме точно 16,0 м кръг на обръщане- супер постижение!

Ежедневното обслужване на машината става бързо, напр. охладителят за 10 дена вършеене нямаше нужда дори от едно продухване. Само два щуцера трябва да се смазват на всеки 10 часа и десет точки да се смазват на всеки 50 часа. По избор обаче разполагате дори с централна система за смазване. Маслата на двигателя и хидравликата могат лесно да се контролират, само смяната на пластмасовия филтър зад двигателя може да се окаже по-трудоемка в някой момент.

ВПЕЧАТЛЕНИЯ НА ФЕРМЕРИ

По-гъвкава настройка и по-бързо изпразване е получил Хайнц-Герд Рееке от Бьозел със своя TUCANO 570 като наследник на TUCANO 480. На собствените си ниви и като наемен предприемач с комбайна той вършее около 1500 дка житни култури и 3000 дка царевица. След жътвата на ечемик, тритикале и преди всичко пшеница със стандартен хедер с ширина 7,50 м, г-н Рееке е убеден в производителността на машината като особено впечатление му е направила възможността да се регулират изключително лесно оборотите на ротора. Вместо да се премества ремък, сега оборотите могат да се регулират от кабината. Тъй като при нас 90% от сламата се прибира, това е важно, смята той. И разходът на дизел на двигателя Мерцедес е по-малък в сравнение с този на агрегата Caterpillar на модела-предшественик. При косене на житни култури имахме 180-200 л/дка, споделя г-н Рееке. При зряла пшеница производителността на вършеене е 40 т/ч, изрази той задоволството си и от скоростта на изпразване.

Ханс-Дитер Левин от Грюндау миналия сезон е овършал 750 дка рапица и 2000 дка жито със своя TUCANO 570. Сравнявайки работата на машината с тази на другия му комбайн LEXION 570 с хедер Vario 7,50 м, Левин вижда производителността на новия TUCANС, поне при косенето, на еднакво ниво. Освен това наемният предприемач е установил, че качеството на сламата при по-големия ротор е по-добра от тази при двойния ротор. Също така TUCANO е по-лек, а и по-стабилен при движение по склонове благодарение на по-голямата си ширина, посочва Левин още едно предимство.

ИЗВОДЪТ НА СПИСАНИЕТО:

С новия TUCANO 570 не само изпразването на бункера е отгоре. Машината с роторно сепариране вместо сламотръси прави впечатление с удобното си управление и обслужване. Преди всичко обаче тя печели фенове със своята производителност при вършеене. До 40 т/ч при пшеница постигна преди около 20 години тогавашният топмодел на CLAAS LEXION 480 с 340 к.с. Сега TUCANO 570 го изпреварва с 354 к.с., освен това е и по-евтин.