Спомняте ли си стария анекдот, че в България всички народни песни са за червеното вино, с изключение на една, в която се пее: "Ой, ти вино, бяло вино, защо не си червено?" Години по-късно традициите се променят.
Потребителите все по-често се насочват към бялото вино за сметка на червеното, а производителите не могат да отговорят на търсенето, категорични са от Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки. Причината - сбъркана държавна политика, обясняват от бранша. И предричат, че до 2035 г. в България ще се появи недостиг на винени дестилати заради липсата на стратегия за развитие на сектора.
Така например в момента 74% от лозовите насаждения са заети от червени сортове, а белите са разположени върху останалата територия. Освен това много от тях стават само за вина, които са предназначени за бърза консумация, т.е. още същата година. "За съжаление виждаме как в момента все повече се предпочитат вносните наливни вина, които са и по-евтини", допълват от асоциацията.
Според тях в момента има голямо търсене и за винени дестилати, но няма предлагане. "Цената в Европа на дестилата с възраст до три години е 250 евро на литър, а по-отлежалите са с двойно по-висока цена", обясняват от асоциацията. Оттам допълват, че масово винпромите не работят с пълния си капацитет.
Общо през последните години консумацията на вина в България е нараснала с 13%, показват данни на Българската лозаро-винарска камара. "Увеличава се търсенето на бели вина, но постепенно спада интересът към онези, при които дъбът се усеща прекомерно", обяснява Иван Бакалски, главен енолог на изба "Братя Минкови". Също така се възражда интересът към типично българските сортове - "Димят" и "Мискет", добавя експертът.
От червените на интерес се радват "Рубин" и "Мавруд". "Смея да твърдя, че те ще са в основата на следващата "модна вълна" във винарството", допълва Бакалски. Според "Винпром Пещера" в момента за потребителите най-интересни са вината с плодова нотка, като тези с череша и горски плодове.
Друга тенденция е изместването на потребителските нагласи. Все повече любители на виното стават все по-млади хора, като предпочитат белите вина дори през зимата, когато по принцип е сезонът на червените вина.
Проблем, който остава за решаване, са договорите с големите магазини, признават от компаниите. "Само много големи винарни могат да отговорят на изискванията на веригите - еднакво качество в продължение на поне три години. За малките изби това е невъзможно, защото никой не може да гарантира еднакво добра реколта. Последната например, за съжаление, е много слаба", обясняват от бранша.
Иван Бакалски, главен енелог на изба "Братя Минкови":
Цената е проблемът на родните вина
- Г-н Бакалски, как ще коментирате тенденцията все повече потребители да се насочват към виното?
- Страната ни е обявила лозарството и винопроизводството за основен приоритет в селскостопанската си политика, а Европа пряко и косвено е вложила у нас над милиард евро за последните 10 години под форма на програми, подпомагащи сектора.
Ето защо е задължително виното да се наложи като по-търсен и предпочитан продукт в сравнение с бирата и твърдия алкохол. Вярваме, че пазарният дял тепърва ще се увеличава, а държавата ще продължава да защитава винопроизводството като основен национален приоритет.
Този пазар има сериозен потенциал, но проблемът в България е ценови. Тук най-евтиното качествено вино струва около 5-6 лв. за бутилка, докато бирата се харчи между 1,2-2 лв. за литър. В условията на криза и намаляващи доходи логично е любителите на т.нар. "лек", или нискоградусов алкохол, да сложат на трапезата си бира, дори да харесват повече виното. Това важи с особена сила за ония потребители, които разполагат с ограничени семейни бюджети.
- Променят ли се вкусовете на българите?
- У нас през последното десетилетие българинът разшири и обогати винената си култура, създадоха се висококачествени и интересни вина, които допълнително провокираха интереса на ценителите. Далновидните производители приложиха адекватна маркетингова и ценова политика и в голяма степен изнесоха на гърба си задачата да превърнат виното в модерна и търсена напитка.
- Как стана това?
- Мога да говоря само от личен опит. Бяхме едни от първите, които преди 7 години лансираха модерни вина от доскоро непознати сортове: "Пино Ноар", "Каберне Фран" и "Сира" при червените и "Совиньон Блан", "Вионие", "Коломбар", "Семийон", "Гевюрцтраминер" и "Ризлинг" при белите. Направихме и купажи в съчетание с "Шардоне", "Мерло" и "Каберне Совиньон".
Коментари